МАЙСТЕР-КЛАС: «Правове регулювання державної правової допомоги у вигляді субсидій в Україні: умови призначення та порядок надання субсидій жителям м. Києва»

12 жовтня 2016 року

Оболонська районна в місті Києві державна адміністрація

 

ЮК «АСТРЕЯ» та студенти-правники ІІ курсу денної форми навчання Факультету права та міжнародних відносин Київського університету імені Бориса Грінченка, 12 жовтня 2016 р. відвідали Оболонську районну в місті Києві державну адміністрацію та прослухали майстер-клас «Правове регулювання державної правової допомоги у вигляді субсидій в Україні: умови призначення та порядок надання субсидій жителям міста Києва» Кащук Оксани Миколаївни, начальника відділу прийому громадян з призначення субсидій на житлово-комунальні послуги Управління праці та соціального захисту населення Оболонського району.

На заході були присутні працівники адміністрації, другого міського центру надання вторинної безоплатної правової допомоги, юридичні клініки різних ВНЗ, зокрема Академії адвокатури та Університету Бориса Грінченка.

Кожен громадянин України має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло (статті 47-48 Конституції України). Забезпечення соціального захисту громадян, зокрема, у сфері житлово-комунальних послуг – один із основних принципів державної політики. Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлових та комунальних послуг визначаються Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (2004 р.). Відповідно до статей 1 та 16 Закону житлово-комунальні послуги – результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

За останні два роки – 2014-2016 значно підвищилися тарифи на оплату комунальних послуг, простежується тенденція до постійного, суттєвого зростання, особливо на постачання гарячої та холодної води, опалення, газу та електроенергії. Така ситуація призвела до того, що у порівнянні із минулим роком, де субсидії отримали 5,5 млн. громадян, протягом 2016 – 7 млн., то 2017 рр. очікується ще більше. Крім того у 2017 р. сума витрат на фінансування субсидій може зрости до 70-80 млрд грн. – це в два рази більше бюджету 2105 р. і в десятеро менше запланованого державного бюджету на 2017 рік.

Умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива визначаються Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива , затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848.

Станом на 2016 рік, відповідне Положення перетерпіло з пів сотні змін і доповнень. Останні зміни були внесені у вересні поточного року. По-перше, з травня 2015 р. замість великої купи підтверджувальних документів та довідок подаються лише 2 документи – заява та декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. По-друге, Кабмін жорстко обмежив кількість газу, електроенергії, тепла, холодної та гарячої води, які можуть споживати громадяни, що розраховують на житлову субсидію. По-третє, до уваги береться «житловий мінімум» – 13,65 квадратних метрів на людину плюс 35,22 «квадратів» на сім'ю. Іншими словами, якщо ми опалюємо житло газом, для отримання матеріальної допомоги необхідно витрачати не більш ніж 5,5 кубометрів газу на квадратний метр житла. Якщо «палимо» електрикою – 65 кВт на метр.

Субсидія – це адресна безготівкова допомога держави малозабезпеченим сім’ям на оплату житлово-комунальних послуг. Субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами з урахуванням пільг, які надаються відповідно до законодавства, і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотка платежу.

Розмір обов’язкового платежу визначається для кожного домогосподарства індивідуально в залежності від сукупного доходу (приклад розрахунку нижче). Субсидія призначається особі, яка зареєстрована у будинку (квартирі) та на яку відкрито особові рахунки по сплаті за житлово- комунальні послуги. В окремих випадках на підставі рішення місцевого органу влади або утвореної ними комісії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства субсидія може призначатися особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла, якщо їй нараховується плата за житлово-комунальні послуги, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію.

Право власності на призначення субсидії не впливає. Тобто, за призначенням житлової субсидії може звернутися особа (не власник), яка зареєстрована у будинку (квартирі) і на яку відкрито, в тому числі, особові рахунки, або особа, яка не зареєстрована у будинку (квартирі), при наявності договору найму (оренди) житла і на яку переведено особові рахунки із сплати житлово-комунальних послуг.

Для призначення субсидії сім`я (домогосподарство) повинна подати – Заяву та Декларацію. Всі інші відомості (про склад сім’ї (домогосподарства), доходи членів родини та вартість житлово-комунальних послуг) органи соціального захисту отримують самостійно. Більш того: Положення про порядок призначення та надання субсидій забороняє вимагати від громадян інші документи, за винятком випадків, коли ви задекларували дохід, інформацію про який орган соціального захисту не може отримати за запитом (у ДФС, ПФ України, фондах соціального страхування). або для вирішення нестандартних ситуацій. Заяву та Декларацію заповнює одна із зареєстрованих в приміщенні осіб.

Для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється виходячи з доходів, нарахованих особам , які досягли 14-річного віку станом на 1 січня року, за який враховуються доходи, без урахування податку з доходів фізичних осіб, а також розмірів державної соціальної допомоги, що виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (крім частини допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, одноразової винагороди жінкам, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня», державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг).

До сукупного доходу не враховуються сплачені особою аліменти, доходи від розміщення депозитів, оплата праці членів виборчої комісії, а також осіб, які залучаються до роботи в комісії, у тому числі в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів, допомога громадських та благодійних організацій, допомога на поховання, одноразова допомога, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, протезно-ортопедичних виробів, засобів реабілітації, суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівникові за ушкодження його здоров’я, що пов’язане з виконанням ним трудових обов’язків.

Доходи вказуються тільки без урахування податку з доходів фізичних осіб.

З питань призначення житлової субсидії необхідно звертатися до управління соціального захисту населення за місцем реєстрації. У сільській місцевості ці функції здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських і селищних рад.

Перелік документів для призначення житлової субсидії:

  • заява (за встановленою формою);

  • декларація про доходи і майновий стан осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні, яка заповнюється на місці (за встановленою формою);

  • довідки про доходи кожної особи, зареєстрованої у житловому приміщенні (крім довідок про розмір пенсії та соціальної допомоги).

Терміни дії субсидії. Субсидія призначається на 12 місяців з місяця звернення за її призначенням. У разі звернення із заявою про призначення субсидії протягом двох місяців з початку опалювального періоду (з дати зміни цін і тарифів на житлово-комунальні послуги) як виняток субсидія призначається з початку опалювального періоду (з місяця, в якому відбулися такі зміни).

Заявник зобов’язаний надати інформацію до управління соціального захисту населення у письмовій формі, з додаванням відповідних підтверджуючих документів, протягом місяця з часу їх настання. Якщо від заявника надійшло повідомлення про зміни складу зареєстрованих осіб, переліку послуг, субсидія має бути перепризначена на підставі звернення особи на новий період. Якщо від заявника надійшло повідомлення про зміни джерел доходу, придбання майна, товарів або оплати послуг на суму, що перевищує 50 тис. гривень, то така інформація враховується при призначенні субсидії на наступний період, після закінчення терміну діючої.

Характерні риси субсидійної політики в Україні:

  1. субсидія є безповоротною державною допомогою, а її отримання не пов'язане і не тягне за собою зміни власника житла. Але слід пам’ятати, що сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок подання громадянином документів з недостовірними відомостями, повертається ним у подвійному розмірі.

  2. якщо люди не використали всю норму ресурсів на сім'ю, заощаджені кошти субсидії залишаються на рахунках сім'ї і можуть бути використані в подальші місяці, в тому числі і для погашення обов'язкової частки платежу;

  3. для оформлення субсидії необхідно заповнити та подати до органів соціального захисту Заяву і Декларацію. Субсидія розраховуються на основі середньомісячного сукупного доходу сім'ї і у середньому вона складає 1500-2000 гривень;

  4. субсидію можуть отримати навіть працездатні особи, наприклад молоді люди працездатного віку, які не навчаються і не працюють, не перебувають на військовій службі і не декларують своїх доходів. То для розрахунку субсидії їм буде враховано умовний дохід в розмірі двох прожиткових мінімумів для працездатної особи – з 1 травня 2016 року 2900, а з грудня – 3200 грн. І субсидія їм буде призначена;

  5. заборгованість з оплати за житлово-комунальні послуги не впливає на оформлення субсидії. І ніхто не має права позбавляти українців власності через несплату комунальних тарифів;

  6. штрафи за помилки в Деклараціях не застосовуються до осіб, окрім тих хто навмисне їх приховуватиме, тобто інформацію про свої доходи;

  7. субсидія не призначається, якщо будь-хто з членів домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням про призначення субсидії здійснив одноразову купівлю товарів робіт та послуг на суму, яка на дату купівлі перевищує 50 тисяч гривень. Купівля валюти не входить в перелік вартісних покупок, здійснення яких позбавляє права на субсидію;

  8. на призначення субсидій депозити в банках не враховуються, як доходи і не входять в перелік критеріїв, на підставі яких може бути відмовлено в наданні субсидії;

  9. за рішенням комісії може бути призначена субсидія батькам-пенсіонерам, в помешканнях яких зареєстровані повнолітні діти, але проживають в іншому місці. Таке рішення приймається на підставі документа, що засвідчує тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих, а за відсутності документа – на підставі акту обстеження матеріально-побутових умов проживання сім'ї;

  10. наявність будь-якого майна – будинку, квартири, автомобіля чи земельного паю, не впливає на право отримання субсидії. Під час розрахунку субсидії враховується здача паю в оренду і відповідно дохід від нього.

 

МАЙСТЕР-КЛАС: «Правове регулювання державн...
МАЙСТЕР-КЛАС: «Правове регулювання державн...
МАЙСТЕР-КЛАС: «Правове регулювання державн...
МАЙСТЕР-КЛАС: «Правове регулювання державн...
МАЙСТЕР-КЛАС: «Правове регулювання державн...
МАЙСТЕР-КЛАС: «Правове регулювання державн...
МАЙСТЕР-КЛАС: «Правове регулювання державн...