12-16 травня 2014 р. відвідав з навчальним візитом Університет Тампере  в м. Тампере (Фінляндія) в рамках проекту Темпус «Освіта для розвитку лідерства, інтелігенства та таланту».

Перш за все про університет Тампере. Його створено у 1925 році в м. Хельсінкі. До Тампере він переїхав у 1965 р. На сьогодні має 9 шкіл. 16 тисяч студентів. З 18 659 абітурієнтів, які подавали документи для вступу у минулому році, – 2130 зараховано. В університеті працює 1100 дослідників та 2000 співробітників.

У Фінляндії є 14 класичних університетів і 24 технічних прикладних університетів, що не мають права на докторські програми. Сумарно у Фінляндії 300 тис. студентів, з них 170 тис. студентів в університетах та 18500 докторантів. 143 тисячі студентів навчається в прикладних університетах за ОКР бакалавр і магістр. Студентами стає від 50 до 60 відсотків випускників шкіл. Як відомо, фінська шкільна освіта одна з найкращих у світі.

Система освіти повністю безкоштовна. Є система підтримки студентів у вигляді стипендій. Студентів не поспішають відраховувати, відтак на двох ОКР можна вчитися до 7 років. Два з яких будуть без фінансової підтримки (стипендії). Студенти мають 50 відсотків знижки на харчування в їдальні університету. Відтак студент сплачує 3-4 євро за обід. 3 млрд. 200 млн. євро Фінляндія витрачає на освіту. Це 6 відсотків ВВП і 3 місце в світі. Більше витрачають Норвегія і Данія (до 8 відсотків).

З усіх витрат 95, 9 витрат на вищу освіту здійснює держава. У 2010 році серед високорозвинених країн Фінляндія за цим показником посіла 2 місце.
Університети незалежні від Міністерства освіти і культури. Кожен Університет заключає угоду з університетом, в якій зазначаються параметри, яких необхідно досягти. Кожного року міністерство здійснює моніторинг досягнення результатів. Фінансування університету стимулююче і залежить від досягнення результатів у попередньому році.

Кожен університет має систему забезпечення якості, що стимулює його розвиток. Це здійснюється за принципом освітнього аудиту. Відповідальність за якість – справа самого університету. Один раз на 6 років університет проходить акредитацію, яку проводить фінська рада з розвитку вищої освіти. Результат –пройшла аудит, або не пройшла. Ніяких санкцій за не проходження не має. Це питання репутації університету.

За показниками автономії, запровадженої Європейською асоціацією університетів, показники Фінляндії такі: організаційна автономія – 3 позиція, фінансова – 15, академічна автономія – 5 місце.

Модель фінансування. 75 відсотків орієнтовані на результат. З них освіта 41 відсоток. І 34 на дослідження. 25 відсоток на специфічні галузі – внесок у національну бібліотеку, тощо.

Якщо університет отримав фінансування від ЄС, то держава додає 9%. Якщо має міжнародних викладачів і дослідників – 2%, за публікації – 3 відсотки. Кошти також додаються, якщо студенти задоволені результатами навчання, що визначається шляхом опитування. В освіту запроваджено національний опитувальник.

В 90-х роках був перехід на цю систему. Перехід тривав 20 років.
Реформа університетів розпочалася у 2010 році. Виклики: більше автономії, університети стали юридичними особами. Університети державні, але незалежні від держави. Викладачі були держслужбовцями, а тепер найманні працівники. Рада університету складається із 60 співробітників та 40 зовнішніх членів. Участь студентів у кожному університеті визначається його статутом. В цілому опитування студентів відіграє значну роль. Цікаво, що 2 приватні університети також отримують фінансування держави.

Зараз ректори обираються університетською радою, а не конференцією, йде укрупнення університетів. Їх кількість зменшилася з 20 до 16.
Не допускається дублювання в роботі університетів, кожен має реалізовувати власні освітні програми.

З 24 університетів прикладних наук хочуть залишити 18. В цих університетах 70 відсотків фінансування – освіта.

Ключові майбутні напрями розвитку. Підвищення якості і престижу вищої освіти, посилення інтернаціоналізації, визначення інституційних місій університетів, посилення їх ефективності. Криза змусила державу на 15 відсотків скоротили витрати на університети прикладних наук. Це може стосуватися і інших, якщо становище не поліпшиться.

Університети повинні мати значний соціальний вплив через науку та інновації, впроваджувати новітні технології. Перепрошую за конспективність. Додам лише, що професія вчителя у Фінляндії одна з найпрестижніших. У школі може працювати лише магістр. До речі, бакалаврат фактично втратив свою роль, оскільки працедавці надають перевагу магістрам. У нас така ж тенденція. Залишається зробити професію учителя однією з найпрестижніших. Хто за?

Додаток: слайди презентації, які були запропоновані учасникам програми. 

Dinno reserch program

KOHA programme 2014

UTA research management Johanna Hakala2014

Finnish HE and UTA by Jussi Kivisto

Latest Theoretical Approaches Risto Harisalo

Staffing in Finnish Higher Education

HEleadership frames Johanna Vuori

IMG_6558
IMG_6677
IMG_6709
IMG_6755