31 жовтня 2024 року
Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
31 жовтня 2024 року на засіданні Вченої ради Університету затверджено звіт про результати реалізації наукової теми кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства, кафедри світової літератури Факультету української філології, культури і мистецтва «Типологія ідентичностей у художньому і критичному дискурсах» (реєстраційний номер: 0117U005200; термін виконання: листопад 2017 р. – листопад 2024 р.; керівники теми: доктор філологічних наук, професор Олена Бровко, кандидат філологічних наук професор Юрій Ковбасенко). Результати дослідження представила Олена Бровко, завідувач кафедри української літератури, компаративістики і грінченкознавства. До реалізації наукової теми було залучено 20 науково-педагогічних і наукових працівників кафедр, 79 здобувачів першого (бакалаврського), другого (магістерського), третього (освітньо-наукового) рівнів вищої освіти і наукового ступеня доктора наук.
Наукове дослідження реалізовувалося за чотирма напрямами:
- визначення потенціалу літературних текстів для формування національної і громадянської ідентичності в сучасній Україні;
- антропологічні й гендерні художні моделі: типологія, проблеми ідентичності; аксіологічна ідентичність у міжкультурному діалозі;
- посттоталітарна і постколоніальна пам’ять: репрезентації в художній літературі.
На етапі формування теорії і методології дослідження та визначення корпусу текстів для літературознавчого аналізу було здійснено огляд і систематизацію теоретико-методологічних підходів до осмислення типів ідентичностей у художній літературі, розроблено критерії типологізації ідентичностей у художніх текстах; виявлено форми реконструкції національної пам’яті та травматичного досвіду в українській та інших європейських культурах. Етап інтерпретації художньої і критичної літератури крізь призму типології ідентичностей поєднав дослідження основних параметрів інтерпретації національної, громадянської, мистецької ідентичності в художній літературі; аналіз текстових проєкцій ідентичностей; інтерпретацію наративів про конструктивні й деструктивні способи збереження пам’яті; інтерпретацію художніх творів, що репрезентують ціннісні домінанти в українській і зарубіжній літературах кінця ХІХ – початку ХХІ століття. Виконавцями теми опрацьовано 1109 текстів: 947 художніх текстів епіки й драматургії; 43 поетичні збірки; 119 художньо-біографічних текстів. У межах реалізації теми підготовлено до друку 7 видань художніх творів.
Результати реалізації наукової теми висвітлено у 8 індивідуальних монографіях, 4 колективних монографіях, 21 розділі колективних монографій, 22 статтях у виданнях, що індексуються в наукометричних базах даних Scopus і Web of Science, 105 статтях у фахових виданнях України, 73 публікаціях апробаційного характеру в українських та зарубіжних журналах і збірниках наукових праць, 16 підручниках і посібниках, 27 публікаціях студентів під керівництвом викладачів кафедр та презентовано на наукових заходах міжнародного, всеукраїнського, регіонального рівнів.
Результати реалізації наукової теми впроваджено в освітній процес Університету Грінченка через:
- роботу центрів компетентностей «Літературний театр» і «Грінченкознавство» Факультету української філології, культури і мистецтва;
- розроблення теми в кваліфікаційних роботах бакалаврів, магістрів, дисертаційних роботах докторів філософії;
- щорічне оновлення робочих програм навчальних дисциплін;
- упровадження освітніх компонентів до освітньої програми другого (магістерського) рівня «Українська мова та література» у новій редакції;
- відкриття освітньо-професійної програми «Прикладна філологія» і міждисциплінарної освітньо-наукової програми «Біографістика і текстологія» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти;
- оновлення освітньо-наукової програми третього (освітньо-наукового) рівня «Філологія».
У межах реалізації теми захищено три дисертації на здобуття наукового ступеня доктора наук і сім дисертацій на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 035 Філологія.
Участь у реалізації міжнародних проєктів, зокрема колоквіумі «Українсько-грузинські літературні й культурні зв’язки» спільно з Тбіліським державним університетом імені Іване Джавахішвілі (2021), гостьових лекціях «Сучасна українська література підриває імперію», панельній дискусії «Трансформація гендерних ролей в українській воєнній літературі») за програмою Українського тижня в Лейпцигу (Німеччина) (2023 р.), проєктах «Мистецькі резиденції» (2023), «Театральна резиденція» (2024), ініційованих Міністерством культури і національної спадщини Республіки Польща, програмах академічної мобільності Erasmus+ сприяли поглибленню дослідження літературознавчих векторів проблеми трансформацій ідентичності особистості й розмаїтих спільнот у міграційних процесах постмодерної доби, інтерпретації наративів про способи збереження пам’яті, протидію імперському пропагандистському дискурсу.
Практична спрямованість результатів наукового дослідження зумовлена тісною співпрацею із закладами загальної середньої освіти, а також участю в літературно-мистецьких і медійних проєктах. Зокрема, результати дослідження «Наука – школі» імплементовано в освітній процес закладів загальної середньої освіти і презентовано під час педагогічно-просвітницької діяльності – у циклі вебінарів «Нові стратегії літературної освіти в Україні», тематичному сегменті філологічної школи для старшокласників «Наші герої», літературному конкурсі «Молода КороНація» і презентовано громадськості завдяки участі виконавців теми у проєктах Центру Леся Курбаса, Радіо «Культура», «Громадського радіо», телеканалів «UKRLIFE.TV», «Перший Західний» та ін.
Матеріали надані НМЦ досліджень, наукових проєктів та програм