08 жовтня 2024 року
Київський столичний університет імені Університету Грінченка
08 жовтня 2024 року на Факультеті психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка відбулась Міжнародна науково-практична онлайн-конференція «Соціально-психологічна підтримка особистості в умовах суспільних трансформацій».
Співорганізаторами конференції стали Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, Український фонд «Благополуччя дітей», Українська асоціація психологічної підтримки, Київський міський кризовий центр «Соціотерапія», Центр практичної психології «Анкор», Варшавський університет (Республіка Польща), Академія прикладних наук імені Стефана Баторія (Республіка Польща).
Пленарне засідання конференції вітальними словами відкрили Наталія Віннікова, голова Вченої ради Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, проректор з наукової роботи та міжнародної діяльності, доктор філологічних наук, професор, та Наталія Клішевич, декан Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент. Модератором конференції стала Олеся Столярчук, професор кафедри психології особистості та соціальних практик Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, доктор психологічних наук, професор.
На пленарному засіданні із доповідями виступили: Тереза Яницька-Панек, професор Академії прикладних наук імені Стефана Баторія, доктор гуманітарних наук, професор, Республіка Польща (тема «Роль і завдання професійного університету в умовах кризових подій (з досвіду 2020-2024 рр.: пандемія, війна, повінь»)); Ольга Яуер-Ніворовська, професор Варшавського університету, доктор гуманітарних наук, професор, Республіка Польща (тема «Холістичний підхід до комунікативних та мовленнєвих розладів як ключова умова ефективної психологічної та соціальної підтримки пацієнтів»); Валерія Палій, віцепрезидент Національної психологічної асоціації, академічний директор програм з психології Київської школи економіки, кандидат психологічних наук (тема «Підходи до надання допомоги у сфері психічного здоровʼя фахівцями різних спеціальностей»); Галина Бевз, завідувач відділу психології спілкування Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор (тема «Цінність освіти особистості в змінних умовах сучасності»); Наталія Савелюк, професор кафедри практичної психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, доктор психологічних наук, професор (тема «Динаміка переживання психологічного благополуччя українською молоддю: від ситуації пандемії і крізь умови воєнного стану»); Наталія Довгань, завідувач відділу психології політико-правових відносин Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук (тема «Конструктивна поведінка громадян у надзвичайних ситуаціях: технологія психологічного втручання»); Людмила П’янківська, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії психологічного забезпечення Державного науково-дослідного інституту Міністерства внутрішніх справ України, кандидат психологічних наук (тема «Виклики сьогодення: особистість в умовах воєнного стану»); Світлана Каліщук, професор кафедри психології особистості та соціальних практик Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, доктор психологічних наук, професор (тема «Реалістичне співвіднесення психолога-консультанта із світом в умовах війни»).
Продовжили роботу пленарного засідання три секторальні дискусії.
- «Соціально-психологічне моделювання допомоги», під час якої було проведено два вебінари: «Практичні аспекти психологічної допомоги особистості в умовах війни» ( модератор Людмила П’янківська, кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії психологічного забезпечення Державного науково-дослідного інституту МВС Україн; «Соціально-психологічна допомога постраждалим під час кризових подій та військового конфлікту» ( модератор Альона Каптан, член Національної психологічної асоціації та Міжнародної психологічної асоціації проективних методик, військовий психолог, арт-терапевт, КПТ-консультант). Також у рамках секторальної дискусії свої дослідження презентували провідні фахівці України: Євгенія Журавель, керівник Служби психологічної реабілітації «Простір відновлення військових і цивільних «Гарт» Громадської організації «Об’єднання Відповідальних Громадян» (тема «Біосугестивна терапія як засіб корекції стрес-асоційованих розладів у людей із бойовим досвідом»); Вадим Кобильченко, провідний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушенням зору Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктор психологічних наук, професор, та Ірина Омельченко, провідний науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктор психологічних наук, професор (тема «Інклюзивна психологія як нова галузь психологічної науки»).
- «Практики резильєнтності та благополуччя особистості», у рамках якої вібулись вебінари: «Психоедукаційний і терапевтичний потенціал відеогри-пісочниці Minecraft у роботі з дітьми і підлітками, зокрема в інклюзивній освіті» (модератор Олексія Сухорукова, психолог, член Національної психологічної асоціації, засновник проєкту HealGame Ukraine; «Стрес, гострий стрес та травма – особливості реагування, протидії та першої допомоги» (модератор Данило Ельканов, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка). У рамках дискусії відбулось обговорення виступів Інни Скляренко, доцента кафедри інфраструктури та інноваційних технологій водного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій, кандидата педагогічних наук, доцента «Діяльнісний підхід у підготовці психологів», та Оксани Байєр, доцента кафедри психології та педагогіки Університету імені Альфреда Нобеля, кандидата психологічних наук, доцента «Особливості резильєнтності українців повоєнного покоління (на прикладі Другої світової війни)».
- «Психологічна культура та просвіта у воєнний та повоєнний час», під час якої було презентовано вебінар «Як вчити та навчатися в умовах війни: інформаційно-методичні матеріали для дорослих (учителів, викладачів. психологів) зі створення сприятливих умов для навчання та розвитку в умовах воєнного часу» (модератори Тетяна Цюман, доцент кафедри психології особистості та соціальних практик Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидат психологічних наук, доцент; Олена Нагула, експерт проєктів Всеукраїнської благодійної організації «Український фонд “Благополуччя дітей”», дитячий психотерапевт, кандидат психологічних наук, та Зоряна Адамська, декан Факультету педагогіки та психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, кандидат психологічних наук, доцент). Участь в обговорені проблемних питань за темою дискусії взяли молоді дослідники, а також магістранти й аспіранти Київського столичного університету імені Бориса.
Загалом у роботі конференції взяли участь понад 150 учасників.