Проміжний звіт з реалізації наукового дослідження «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах»

Проміжний звіт з реалізації наукового дослідження «Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до пcихолого-педагогічного супроводу розвитку дітей раннього віку»

27 грудня 2023 року

Київський університет імені Бориса Грінченка

 

 

27 грудня 2023 року на засіданні Вченої ради Київського університету імені Бориса Грінченка затверджено проміжний звіт про результати реалізації наукової теми Факультету журналістики «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах» (реєстраційний номер: 0120U000064; термін виконання: 2019–2024 рр.).

Результати дослідження за двома напрямами за період з грудня 2019 по грудень 2023 р. представила один із керівників теми Вікторія Іващенко, заступник декана Факультету журналістики з наукової роботи, професор кафедри медіапродюсування та видавничої справи, доктор філологічних наук, професор.

Під час реалізації наукової теми:

  • на першому (підготовчому/початковому) етапі (2019–2020 рр.): 1) розроблено концепцію дослідження; 2) сформовано емпіричні бази для двох дослідницьких напрямів «Пролегомени до медіазнавства як нової міждисциплінарної галузі знання» та «Лексичний мінімум медіазнавця як платформа комунікативної взаємодії»;
  • на другому (основному/дослідницькому) етапі (2021–2023) покроково реалізовано концепцію дослідження: 1) окреслено проблемне поле дослідження, його термінологічно-поняттєвий апарат; 2) простежено історію розвитку теорій медіа та формування основних напрямів і структурних підрозділів медіазнавства в науковому й освітньому дискурсах; здійснено їхню класифікацію за напрямами, школами, парадигмами; структуровано науку про медіа за основними підрозділами; 3) вивчено світову практику створення медіазнавчих інституцій, науково-дослідницьких медіалабораторій/медіацентрів, ОП та ОНП медіазнавчого циклу та упроваджено її до освітнього процесу Факультету журналістики; 4) проаналізовано та узагальнено досвід створення електронних мультимедійних навчальних термінологічних словників, медіаплатформ, що репрезентують різні типи дистанційних дискурсів; розроблено відповідні типології; 5) розроблено концепції двох проєктів Факультету журналістики – «Медіахаб Університету Грінченка» та «Лексичний мінімум медіазнавця»; 6) проведено та узагальнено результати опитування про використання Лексичного мінімуму медіазнавця в освітньому процесі Факультету журналістики з метою з’ясування користувацьких запитів.

Результати теоретико-аналітичних пошуків практично реалізовано через створення та впровадження до освітнього процесу Факультету журналістики:

  • Медіахабу Університету Грінченка у форматі діяльності сектору медіаосвіти, сектору медіавиробництва та сектору медіадосліджень;
  • експериментальної моделі електронного освітнього ресурсу (ЕОР) «Лексичний мінімум медіазнавця» як віртуальної лабораторії.

Результати обох дослідницьких напрямів апробовано на таких рівнях:

  • міжнародному – 1) отримано статус спостерігача в міжнародному проєкті HORIZON 2020 «ELEXIS» (2018–2022)в межах угоди між ІЖ/ФЖ та Інститутом Йозефа Стефана (Словенія); 2) проведено 3 міжнародні науково-практичні конференції, методичний семінар для викладачів Університету Жирони (Королівство Іспанія) та 9 науково-практичних семінарів «Сучасне медіазнавство: європейський досвід теорії та практики в Україні» (2018–2023); 3) результати дослідження апробовано на 5-ти міжнародних конференціях; 4) подано 3 міжнародні грантові заявки: а) проєкт Erasmus Mundus Master in Professional Training for Spokesperson, 2021; б) проєкт «Media Studies in European Dialogue» (620639-EPP-1-2020-1-UA- EPPJMO-PROJECT); в) Horizon Europe MSCA Postdoctoral Fellowship «The Role of the Media in Cultural Diplomacy and Cooperation», Університет міста Хаєн (Королівство Іспанія); 6) взято участь у міжнародних опитуваннях дослідницьких груп «ELEXIS», Інститут Йозефа Стефана, (Республіка Словенія, 2021) та «Terminologue», Dublin City University, EAFT Summit (Республіка Ірландія, 2023);
  • всеукраїнському – 1) розроблено модуль «Медіаосвіта», проведено 8 навчально-тренінгових сесій; 2) створено, поширено в соціальних мережах та апробовано 4 медіапроєкти («Київ тримає удар. Хроніка», «ІНШЕ ЖИТТЯ ВІЙНА», «Мої думки (не) тихі», «Волонтером може стати кожен»); 3) опубліковано 6 монографій, 5 навчальних посібників, 3 збірники тез конференцій, 12 наукових статей, які індексовано в наукометричних базах даних Scopus та Web of Science;
  • університетському – 1) здійснено моніторинг рівня медіаінформаційної грамотності учасників навчально-тренінгових сесій; 3) розроблено 10 навчальних дисциплін із компонентом «медіадослідження» та понад 150 дисциплін, які репрезентують основні напрями й структурні підрозділи медіазнавства; 4) розпочато формування баз даних – знаннєвої; бібліографічної; термінологічної; медіазнавчих інституцій і науково-дослідницьких медіалабораторій, медіацентрів; ОП та ОНП медіазнавчого циклу; візуальних та аудіовізуальних презентацій, відеороликів про терміни, завантажених на ЕОР; моніторингових опитувань слухачів модуля «Медіаосвіта»; наукових праць та РПНД викладачів Факультету журналістики, у яких фігурують терміни з компонентом медіа.

Подальші кроки в дослідженні проблематики наукової теми та її реалізації такі:

  • виявлення специфіки формування дослідницьких напрямів медіазнавства в слов’янськомовних країнах, аналіз медіазнавчої періодики цих країн;
  • інвентаризація медіазнавчих інституцій, науково-дослідницьких медіацентрів і медіалабораторій, ОП та ОНП слов’янськомовних країн;
  • подальша реалізація діяльності секторів медіаосвіти, медіавиробництва та медіадосліджень проєкту «Медіахаб Університету Грінченка» в аспекті його упровадження до освітнього процесу Факультету журналістики;
    завершення наповнення основних рублик Лексичного мінімуму медіазнавця;
  • створення для Лексичного мінімуму медіазнавця: окремого додатка, або функціоналу до наявного, що дасть змогу редагувати терміни й додавати нові; мобільного додатка для розробленої архітектури; додатка для формування бази даних медіатеки.

Матеріали надані НМЦ досліджень, наукових проектів та програм

Проміжний звіт
Проміжний звіт
Проміжний звіт
Проміжний звіт