26 грудня 2024 року
Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
26 грудня 2024 року на засіданні Вченої ради Київського столичного університету імені Бориса Грінченка затверджено звіт про виконання наукової теми Факультету журналістики «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах» (реєстраційний номер: 0120U000064; термін виконання: 2019–2024 рр.).
Результати дослідження за п’ятьма напрямами за період із грудня 2019 по грудень 2024 р. представила один із керівників теми Вікторія Іващенко, заступник декана Факультету журналістики з наукової роботи, професор кафедри медіапродюсування та видавничої справи, доктор філологічних наук, професор.
Під час реалізації наукової теми:
- на першому (підготовчому/початковому) етапі (2019–2020 рр.): 1) розроблено концепцію дослідження; 2) сформовано емпіричні бази за п’ятьма дослідницькими напрямами «Пролегомени до медіазнавства як нової міждисциплінарної галузі знання», «Неформальна медіаосвіта в Україні та країнах ЄС», «Професіоналізм сучасних фахівців медіа», «Медіапрактики в освітньому процесі Факультету журналістики Університету Грінченка», «Лексичний мінімум медіазнавця як платформа комунікативної взаємодії. Медіасловникарство»;
- на другому (основному/дослідницькому) етапі (2021–2023 рр.) покроково реалізовано концепцію дослідження: за першим напрямом – простежено історію формування науки про медіа та визначено основні структурні підрозділи медіазнавства; з’ясовано наявність пролегоменів до медіазнавства як нової міждисциплінарної галузі знання; розроблено авторську методику опису-моделювання концептосфери й предметної сфери медіазнавства за топологічними параметрами; за другим напрямом – зіставлено нормативно-правову базу з питань медіаосвіти в країнах ЄС та в Україні; окреслено сучасну систему медіаосвіти в Україні; узагальнено досвід діяльності медіаосвітніх центрів країн ЄС; простежено динаміку концепцій створення університетського медіацентру; за третім напрямом – виявлено та проаналізовано технології формування професіоналізму фахівців медіа; розроблено теоретико-методологічні засади їх вивчення, типологію та розкрито специфіку упровадження до освітнього процесу українських і зарубіжних ЗВО; за четвертим напрямом – розроблено систему медіапрактик, типологію медіаформатів та методики створення медіапродуктів на базі центрів компетенцій ФЖ; упроваджено медіапрактики до освітнього процесу ФЖ у форматі виконання практичних завдань; за п’ятим напрямом – узагальнено досвід створення електронних мультимедійних навчальних термінологічних словників; розроблено типологію медійних словників та електронних навчальних термінологічних словників як медіаплатформ комунікативної взаємодії; теоретично обґрунтовано, створено та впроваджено до освітнього процесу ІЖ/ФЖ електронного освітнього ресурсу (ЕОР) “Лексичний мінімум медіазнавця” як експериментальну віртуальну лабораторію, на платформі якої здобувачі вищої освіти всіх рівнів спільно з НПП опановують різні медіапрактики; проведено опитування про використання ресурсу в освітньому процесі ФЖ.
Результати теоретико-аналітичних пошуків практично реалізовано через створення та впровадження до освітнього процесу Факультету журналістики:
- Центру медіаосвіти на базі Медіашколи Університету Грінченка (2021–2023 рр.);
- Медіахабу Університету Грінченка (2023–2027 рр.) у форматі діяльності секторів медіаосвіти, медіавиробництва та медіадосліджень;
- експериментальної моделі електронного освітнього ресурсу ЕОР «Лексичний мінімум медіазнавця» як віртуальної лабораторії.
Результати дослідницьких напрямів апробовано на таких рівнях:
- міжнародному – 1) отримано статус спостерігача в міжнародному проєкті HORIZON 2020 «ELEXIS» (2018–2022 рр.) у межах угоди між ІЖ/ФЖ та Інститутом Йозефа Стефана (Словенія); 2) проведено 4 міжнародні науково-практичні конференції, методичний семінар для викладачів Університету Жирони (Королівство Іспанія) та 9 науково-практичних семінарів (2018–2023 рр.); 3) результати дослідження апробовано на 13-ти міжнародних науково-практичних конференціях; 4) подано 3 міжнародні грантові заявки: проєкт Erasmus Mundus Master in Professional Training for Spokesperson, 2021; проєкт «Media Studies in European Dialogue» (620639-EPP-1-2020-1-UA- EPPJMO-PROJECT); Horizon Europe MSCA Postdoctoral Fellowship «The Role of the Media in Cultural Diplomacy and Cooperation», Університет міста Хаєн (Королівство Іспанія); 6) взято участь у міжнародних опитуваннях дослідницьких груп «ELEXIS», Інститут Йозефа Стефана, (Республіка Словенія, 2021 р.) та «Terminologue», Dublin City University, EAFT Summit (Республіка Ірландія, 2023 р.);
- всеукраїнському – 1) розроблено модуль «Медіаосвіта» / «Медіаосвіта: європейські практики», проведено 13 навчально-тренінгових сесій; 2) створено, поширено в соціальних мережах, упроваджено до освітнього процесу та апробовано понад 1 000 медіапродуктів і/або медіапроєктів; 4) опубліковано 6 монографій, 6 навчальних посібників, 3 збірники тез науково-практичних конференцій, 17 наукових статей, які індексовано в наукометричних базах даних Scopus та Web of Science;
- університетському – 1) здійснено моніторинг рівня медіаінформаційної грамотності учасників навчально-тренінгових сесій; 3) розроблено 10 навчальних дисциплін із компонентом «медіадослідження» та понад 150 дисциплін, які репрезентують основні напрями й структурні підрозділи медіазнавства; 4) упроваджено до навчальних дисциплін 15 технологій формування професіоналізму фахівців медіа; 5) сформовано та наповнено бази даних – знаннєву; бібліографічну; термінологічну; медіазнавчих інституцій і науково-дослідницьких медіалабораторій, медіацентрів; ОПП та ОНП медіазнавчого циклу; візуальних та аудіовізуальних даних (презентацій, відеороликів про терміни); наукових праць та робочих програм навчальних дисциплін викладачів Факультету журналістики, у яких фігурують терміни з компонентом медіа; 6) на базі центрів компетентностей розроблено систему медіапрактик зі створення аудіо-, відео- та фотопродуктів, медіатекстів та впроваджено в професійну підготовку здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 061 Журналістика.
Подальші кроки в дослідженні проблематики наукової теми та її реалізації такі:
- виявлення специфіки формування дослідницьких напрямів медіазнавства в слов’янськомовних країнах, аналіз медіазнавчої періодики, інвентаризація медіазнавчих інституцій, науково-дослідницьких медіацентрів і медіалабораторій, ОПП та ОНП цих країн;
- подальша реалізація діяльності секторів медіаосвіти, медіавиробництва та медіадосліджень проєкту «Медіахаб Університету Грінченка» в аспекті його впровадження до освітнього процесу Факультету журналістики; регулярне наповнення основних рубрик Лексичного мінімуму медіазнавця;
- створення для Лексичного мінімуму медіазнавця: окремого додатка або функціоналу до наявного, що дасть змогу додавати нові терміни; мобільного додатка для розробленої архітектури.
Матеріали надані НМЦ досліджень, наукових проєктів та програм