Наукова діяльність

Профіль Google Academy

 

Індивідуальні наукові дослідження

Тема: Методика розвитку цифрової компетентності викладачів педагогічних університетів на засадах євроінтеграції

Термін: 2016-2024 р.

Мета: Розробка та впровадження системи професійного розвитку викладачів педагогічних університетів у цифрових сферах

Завдання:

  • Аналізувати українського та європейського досвіду розвитку цифрової компетентності викладачів університетів.
  • Здійснити добір кращих практик розвитку цифрової компетентності викладачів університетів для впровадження в роботу університетів-партнерів.
  • Провести моніторинг зміни рівня цифрової компетентності викладачів університетів та виявлення працюючих технологій в реаліях сьогодення.
  • Створити систему розвитку цифрової компетентності викладачів університетів.

Теоретичне значення:

  • Теоретичний аналіз та систематизація українського та європейського досвіду розвитку цифрової компетентності викладачів університетів
  • Опис кращих практик розвитку цифрової компетентності викладачів університетів
  • Модель системи розвитку цифрової компетентності викладачів педагогічних університетів

Практичне значення:

  • Створення системи розвитку цифрової компетентності викладачів педагогічних університетів

Виконавець: Василенко Світлана

Тема: Психологічні особливості подружніх стосунків в ситуації вимушеного розділення сім'ї

Термін: 2023-2024 р.

Мета: Здійснення теоретичного аналізу та дослідження особливості впливу вимушеного розділення сім’ї на подружні стосунки, розробка методичних прийомів задля ефективного психологічного супроводу подружніх пар в умовах розділення сімей.

Завдання:

  • Здійснити теоретичний аналіз особливостей функціонування сімей, які розділені через війну.
  • Емпірично дослідити психологічні особливості подружніх стосунків означених сімей.
  • Розробити психокорекційні інструменти для проведення психологічного супроводу вимушено розділених подружніх пар.
  • Підготувати «Путівник самодопомоги» для подружніх пар.

Теоретичне значення:

  • Проведено теоретичний аналіз особливостей функціонування сімей, які розділені через війну у вітчизняній і зарубіжній психологічній літературі.
  • Отримано нові емпіричні дані про психологічні особливості подружніх стосунків в розділених сім’ях, які дозволяють розширити і конкретизувати наукові відомості про зміни, що з'явилися під час роз'єднання, зміни в складових якості життя, вірогідність посттравматичного стресового розладу, чи змінилися в подружніх парах любов і симпатія.

Практичне значення:

  • Практика психологічної допомоги розділеним через війну сім’ям.

Виконавець: Шаповаленко Наталія Феліксівна

 

Дослідно-експериментальна робота

«Формування здатності старшокласників до свідомого професійного вибору та побудови карєри»

2022 – 2026 рр.

Проведення всеукраїнського експерименту затверджено наказом МОН № 252  від 19.03.2022 р.

 

Актуальність дослідження

В умовах військового стану та впливу інших кризових чинників інтенсифікація економіки постає ключовим завданням в Україні. Особливо загострюється питання оновлення кадрових ресурсів шляхом залучення молоді до ринку праці. Відтак підготовка юнаків/старшокласників та юнок/старшокласниць до вибору майбутньої професії та планування кар’єри постає нагальним завданням освіти і потребує цілеспрямованої розбудови професійно орієнтованого середовища.

Актуальність проблеми експерименту

Особистісні трансформації, які відбуваються в підлітковому та юнацькому віці, спонукають молодь до вибору майбутнього професійного шляху. В цей віковий період змінюється система інтересів та цінностей, розвивається цікавість до психологічних особливостей інших людей, гостро відчувається необхідність розвитку соціальних навичок, зароджується бажання ставити цілі і визначати своє майбутнє.

Водночас, у більшості юнаків та юнок є лише незначний соціальний досвід, відсутні знання про наявні професійні сфери та ринок праці загалом. У родинах старшокласників і старшокласниць можуть виникати протиріччя між бажанням батьків допомогти у виборі кар’єри і наполяганням на їхній слухняності щодо визначення професії. Часто цей вибір здійснюють самі батьки. Це може приводити до кар’єрної демотивації, ускладнень у виборі закладу освіти, побудови кар'єри тощо.

Передбачені результати дослідження:

  • «Програма свідомого вибору професії та побудови кар’єри»;
  • модель ефективного професійного стажування старшокласників;
  • батьківські зустрічі;
  • заходи, спрямовані на сприяння свідомому вибору ЗВО.

 

Основні положення дослідження

Мета дослідження: емпірично дослідити психолого-педагогічні та соціальні умови формування здатності старшокласників та старшокласниць до свідомого професійного вибору й побудови кар’єри; розробити та запровадити програму «Формування здатності старшокласників до свідомого професійного вибору та побудови кар’єри».

Об’єкт дослідження: професійний вибір та побудова кар’єри старшокласників і старшокласниць.

Предмет дослідження: психолого-педагогічні та соціальні умови формування здатності старшокласників до свідомого професійного вибору та побудови кар’єри.

Гіпотеза дослідження:

  • молода людина здатна створити карту майбутньої професійної самореалізації, орієнтуючись на розуміння своїх особистісних властивостей та на знання про функціонування ринку праці;
  • освітній процес набуває нового акценту у вигляді зобов’язання щодо підготовки учнів до свідомого професійного вибору через реалізацію Програми в освітньому процесі;
  • ринок праці отримає психологічно зрілого, свідомого у професійному виборі працівника;
  • родина допомагає здійснити усвідомлений вибір і приймає (поважає) професійний вибір молодої людини на основі партнерської взаємодії та взаємної поваги.

Завдання:

  • здійснити теоретико-методологічний аналіз феномену здатності старшокласників і старшокласниць до свідомого професійного вибору;
  • емпірично дослідити та описати умови формування здатності старшокласників і старшокласниць до свідомого професійного вибору і побудови кар’єри в умовах формальної, неформальної освіти та практичної діяльності;
  • розробити та апробувати «Програму свідомого вибору професії та побудови кар’єри для старшокласників»;
  • узагальнити одержані результати та розробити посібники для формування здатності старшокласників до свідомого професійного вибору та побудови кар’єри: методичні рекомендації та робочий зошит учня/учениці;
  • підготувати онлайн-платформу з необхідним інформаційним забезпеченням для формування здатності старшокласників і старшокласниць до свідомого професійного вибору та побудови кар’єри.

 

 

Наукова тема на 2017 - 2022 рр.:
«Розвиток лідерських якостей працівників освіти в умовах реформування галузі»

 

Мета: теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити особливості розвитку лідерських якостей працівників в умовах реформування освіти; розробити та апробувати програми оцінки та розвитку лідерських якостей науково-педагогічних співробітників та керівників навчальних закладів.

 

Завдання дослідження:

  1. Здійснити теоретико-методологічний аналіз поняття лідерських якостей особистості лідера в освіті.
  2. Експериментально дослідити лідерські якості працівника освіти в умовах реформування галузі.
  3. Визначити умови, чинники та механізми розвитку лідерських якостей співробітників закладів освіти.
  4. Розробити і запровадити програму психологічного супроводу (психодіагностичні комплекси, тренінгові програми, коучинг, управлінський консалтинг) оцінки та розвитку лідерських якостей працівників освіти.
  5. Узагальнити одержані результати, підготувати та опублікувати посібники з оцінки та розвитку особистості лідера в умовах реформування освіти. 

Теоретичне значення розробки зазначеної наукової теми полягає у:

  • здійсненні теоретико-методологічного аналізу проблеми дослідження лідерських якостей та компетенцій особистості лідера в освіті;
  • уточненні, визначені та обґрунтуванні основних термінологічних понять: компетентність, освітнє лідерство, лідерські якості, лідерські компетенції, освітнє середовище, освітній простір та інші;
  • розробці та запроваджені змістовно-структурної моделі психологічного забезпечення розвитку лідерських компетенцій працівників освіти.
  • розробці профіля особистості лідера в освіті як набору необхідних лідерських якостей та компетенцій для ефективної діяльності особистості в умовах реформування освіти;
  • розробці та запровадженні системи управлінського консалтингу для керівників закладів освіти;
  • розробці та запровадженні системи оцінки лідерських якостей та компетенцій науково-педагогічних співробітників та керівників закладів освіти;
  • створенні та запровадженні системи психологічного супроводу розвитку лідерських якостей науково-педагогічних співробітників та керівників закладів освіти;
  • підготовці та виданні колективної монографії «Особистість лідера в умовах реформування освіти»; друці статей у фахових виданнях відповідно до зазначеної теми дослідження; підготовці та виданні методичних матеріалів щодо розвитку особистості лідера в умовах реформування освіти.

Практичне значення дослідження полягає у:

  • розробці профіля особистості лідера в освіті як набору необхідних лідерських якостей та компетенцій для ефективної діяльності особистості в умовах реформування освіти;розробці та запровадженні системи управлінського консалтингу для керівників закладів освіти;розробці та запровадженні системи оцінки лідерських якостей та компетенцій науково-педагогічних співробітників та керівників закладів освіти;створенні та запровадженні системи психологічного супроводу розвитку лідерських якостей науково-педагогічних співробітників та керівників закладів освіти;
  • підготовці та виданні колективної монографії «Особистість лідера в умовах реформування освіти»; друці статей у фахових виданнях відповідно до зазначеної теми дослідження; підготовці та виданні методичних матеріалів щодо розвитку особистості лідера в умовах реформування освіти.

 

 

Дослідно-експериментальна робота в школі

«Розвиток управлінської компетентності лідерів закладів загальної середньої освіти» 2019-2022 рр.

Мета: емпірично дослідити психологічні умови формування управлінської компетентності лідерів закладів загальної середньої освіти; розробити та запровадити програму психологічного супроводу розвитку управлінської компетентності лідерів закладів загальної середньої освіти.

 

Про дослідження

Основна гіпотеза

Встановлення психологічних складових та педагогічних умов формування управлінської компетентності лідерів дозволить підняти на якісно новий рівень управління закладами загальної середньої освіти: оптимізувати кадровий відбір, вдосконалити професійне навчання та розвиток, прискорити формування команди керівників-лідерів ЗЗСО.

 

Актуальність дослідження зумовлена:

  • Необхідністю зміни парадигми підготовки управлінців у сфері середньої освіти.
  • Потребою формування управлінської компетентності лідерів ЗЗСО для прийняття ефективних управлінських рішень в ситуації освітніх змін.
  • Актуалізацією потреби керівників ЗЗСО що до розвитку їхньої особистості - формування поведінкових компетенцій, які складають його загальну управлінську компетентність.

 

Етапи дослідження

  • Підготовчий етап (2019р.)
  • Практичний етап ( 2020-2022р.)
  • Узагальнюючий етап ( 2022-2023рр.)

 

Основні завдання

Основні завдання дослідження 

  • Здійснення психологічного дослідження на рівні діагностики особистісних якостей лідерів закладів загальної середньої освіти та визначення їхнього психологічно профілю (відповідальні: Пристай О.В., психологи ЗЗСО)
  • Здійснення цілеспрямованого психолого-педагогічного впливу та проведення практичного навчання керівників закладів загальної середньої освіти для набуття ними нових умінь і навичок та отримання нових знань, пов’язаних з їхньою професійною діяльністю (відповідальні: В.Міляєва, директори шкіл )
  • Формування методології розвитку ( вдосконалення) управлінської компетентності керівників ЗЗСО протягом реалізації професійної кар'єри (відповідальні: В. Р. Міляєва, дослідницька команда)

 

Учасники експерименту

В експерименті беруть участь:

Школа І-ІІІ ступенів № 29 м. Києва

Школа І-ІІІ ступенів № 130 м. Києва

Школа І-ІІІ ступенів № 186 м. Києва

Школа І-ІІІ ступенів № 275 імені Кравчука Володимира м. Києва

Школа І-ІІІ ступенів № 286 м. Києва

Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 110 імені К. Гапоненка з поглибленим вивченням французької мови м. Києва

Гімназія № 257 «Синьоозерна» м. Києва

Ліцей № 227 імені М.М.Громова м. Києва

Ліцей «Престиж» міста Києва