Лист Президента Асоціації
Пандемія коронавірусу чинить тиск та вплив на все суспільство та спричиняє численні проблеми для університетів та їх громад. Студенти та співробітники стурбовані загальною ситуацією, налаштовуються на онлайн-навчання, економічні виклики та обмежувальні заходи, які не можна було собі навіть і уявити кілька тижнів тому. Керівництво університетів наполегливо працює над тим, щоб заклади продовжували працювати. У той же час університети є одним із ключових суб’єктів цих кризових часів. Саме в університетських лабораторіях та лікарнях розробляються нові методики тестування та догляду, і, можливо, саме тут в майбутньому буде винайдено вакцину. Університети також є центрами громадської активності для боротьби з кризою, мобілізації волонтерів та допомоги людям у їх громадах. Студенти-медики також задіяні у найнапруженішому нині секторі охорони здоров'я.
Саме через усі це ми вирішили присвятити цей випуск нашого бюлетеню наслідкам коронавірусу для європейських університетів.
Що робить Асоціація для своїх членів
Асоціація завжди разом зі своїми членами та продовжує виконувати різнопланові функції для підтримки університетів.
Асоціація слідкує за подіями в Європі та реагуванням урядів на кризу та надає членам останню інформацію, що стосується університетів, в тому числі за допомогою цього інформаційного бюлетеня.
Асоціація змінила формат більшості своїх заходів, запланованих на найближчі тижні, на онлайн, включаючи заходи в рамках щорічної конференції, що відбуватимуться у формі вебінарів[1].
Асоціація також сприяє обміну досвідом та передовою практикою між університетами та адаптує зміст деяких своїх заходів, щоб створити платформу для обговорення цього досвіду. Цьогорічний Форум фінансування від Асоціації, який відбудеться у вересні, тепер включатиме в себе тему досвіду подолання кризових явищ у зв'язку з коронавірусом у конкурсі заявок, а кінцевий термін прийому заявок продовжено до 30 квітня.
У соціальних мережах під хештегом #UniversitiesAtHome вищі навчальні заклади можуть поділитися тим, як вони адаптуються до ситуації, і прочитати, що роблять інші. Під хештегом #DocEdtogthr Рада ЄС з докторської освіти збирає кращі практики адаптації докторських шкіл.
Хоча зараз університети повинні зосередитись на негайному реагуванні та нагальних ситуаціях, значна частина цього досвіду буде актуальною в майбутньому. Криза вже дала новий поштовх до цифровізації в університетах, і Асоціація це враховує у своєму дослідженні щодо покращення цифрового навчання та викладання, що є першою частиною нового проекту DigiHE. Опитування є відкритим для відповідей до 4 червня. Це продовження нашого першого опитування, проведеного у 2013-2014 роках, яке є поки єдиним загальноєвропейським опитуванням на цю тему, і все ще часто цитується дослідниками.
Загальний підхід на рівні ЄС до кризи та загальні заходи
У той час як Брюссель та інститути ЄС пристосовуються до кризи, а більшість людей працюють вдома і зустрічі проводяться за допомогою відеоконференції, коментар офіційних установ ЄС є набагато більш необхідним, ніж будь-коли раніше. Криза є випробуванням, тестом для ЄС, щоб показати солідарність та єдність та допомогти вирішити нагальні потреби людей у державах-членах ЄС. Президент Комісії Урсула фон дер Лейен заявила, що ЄС зробить усе необхідне для підтримки європейців та європейської економіки. Вона закликала держави-члени дотримуватися суспільної відповідальності, проявляти єдність та координувати дії, де це необхідно.
Комісія швидко відреагувала на декілька нагальних ситуацій. Незважаючи на те, що закриття кордонів в односторонньому порядку могло завдати шкоди країнам, вона розробила керівні принципи забезпечення вільного руху людей, що працюють у ключових зонах, а також надає підтримку державам щодо забезпечення постійного постачання товарів на внутрішньому ринку. Узгоджена відповідь на боротьбу з економічними наслідками коронавірусу включає мобілізацію бюджету ЄС різними способами, забезпечення повної гнучкості в правилах державної допомоги та тимчасове призупинення маастрихтських критеріїв для державних служб, щоб допомогти державам-членам мобілізувати національні бюджети на внутрішні потреби у кризовий період. Крім того, Комісія, Європейський Парламент та країни-члени Ради вже домовилися про ініціативу щодо коронавірусного реагування, використовуючи 37 мільярдів євро у Фонді Єдності та розширивши сферу використання Європейського фонду солідарності для допомоги країнам, які найбільше постраждали від кризи. Питання полягає в тому, чи це можна використати такий механізм і в галузі освіти, оскільки країни можуть звернутись за підтримкою для розробки рішень для дистанційного навчання.
Крім того, 2 квітня Комісія запропонувала створити Фонд Солідарності у розмірі 100 мільярдів євро (так званий SURE), який надаватиме кредити всім країнам ЄС, які потребуватимуть для утримання людей на робочих місцях та у бізнесі.
Для нагально необхідних досліджень та інновацій, пов’язаних з вирішенням проблеми подолання наслідків коронавірусу, з січня Комісія вже залучила 48,5 мільйонів євро на проєкти програми «Горизонт 2020»
Комісар ЄС Марія Габріель продовжує підкреслювати вирішальну роль наукових досліджень, інновацій та освіти для подолання кризи та закликає країни-члени домовитися про створення наступного довгострокового фінансування ЄС на 2021-2027 рр. Незалежно від кризи необхідна швидка угода щодо фінансування, яка дозволяє своєчасно запустити наступне покоління програм ЄС, таких як «Горизонт Європа» та «Еразмус+» для забезпечення безперервності та наступництва.
Реакції окремих країн
На національному рівні більшість країн Європи застосовують обмежувальні заходи, щоб обмежити поширення вірусу та уникнути перевантаження систем охорони здоров'я. Навіть якщо вони тимчасові, вони являють собою обмеження основних свобод, яких Європа ніколи не бачила в мирний час. Паралельно кілька країн оголосили національні інвестиційні плани для допомоги економіці та збереження робочих місць.
Університети повинні були швидко адаптуватися до ситуації. Вони відкриті, навіть якщо студенти та співробітники залишаються вдома, це одне із найпоширеніших меседжів з національних конференцій ректорів університетів Європі як відповідь на кризу коронавірусу.
Однак проблеми існують на багатьох рівнях: університети перенесли значну частину свого навчання та викладання в мережу Інтернет; існує невизначеність щодо іспитів, грантів та позик для студентів; не говорять також про загальні негаразди, які ця ситуація створює для всієї громади.
Національні ректорські конференції значно сприяли обміну належними практиками між їх членами. Вони проводять консультації з практичних заходів, від віртуальних лабораторій до психічного здоров’я студентів. Соціальні медіа відіграли велику роль у подібному обміні, наприклад, голландський хештег #ConnectUniversitiesNL або французький хештег # UNIVCOVID19, під якими відбувається ознайомлення з прикладами врядування в цей період в університетах цих країн. Національні ректорські конференції також висловилися за введення адміністративних та нормативних змін щодо порядку складання іспитів та визнання періоду навчання за період карантину, щоб студенти не зазнали наслідків.
Інші використали цю нагоду, щоб продемонструвати, як довготермінові проблеми, такі як відкритий доступ або роль університетів у боротьбі з фальшивими новинами, набули нового значення в умовах пандемії. У всіх країнах і контекстах зрозуміло, що університети мають шляхи подолання кризи, і вони повинні продемонструвати свою роль у вирішенні кризи.
Спеціальні заходи для поточних програм ЄС
Пандемія також має наслідки для реалізації програм академічної мобільності студентів, працівників та проектів, що фінансуються за допомогою програм ЄС, таких як Erasmus + та Horizon 2020.
Продовжено кілька термінів подання заявок за програмою Erasmus +. Крім того, Комісія заявила, що застосовуватиме максимальну гнучкість у моніторингу виконання зобов'язань щодо реалізації проєктів за програмами "Еразмус +". Комісія видала вказівки національним агенціям Erasmus+, дозволяючи їм застосовувати положення про "форс-мажор". Це дає змогу покрити певні додаткові витрати мобільних студентів та персоналу через особливу ситуацію та відкласти заходи за потреби. Вебінар, організований Європейським студентським союзом (ESU) та Мережею студентів Erasmus (ESN) зі спікерами Європейської Комісії та Національних агенцій Erasmus+, надає додаткову інформацію про стан реалізації програм академічної мобільності студентів. Виконавче агентство з питань освіти, аудіовізуальної культури та культури (EACEA) Європейської комісії, яке централізовано керує діями Erasmus+, опублікувало інформацію для координаторів проєктів про те, що робити у випадку, якщо на виконання їхнього проєкту вплине кризу, а також надала відповіді на найпоширеніші запитання.
Для програми «Горизонт 2020» було застосовано поширення кінцевих термінів подання заявок для всіх конкурсів від 17 березня та 15 квітня 2020 року. Не застосовується жодне продовження до Ініціативи з інноваційних лікарських засобів (IMI) та пілотних конкурсів, пов'язаних з інноваційними проектами, спрямованих на усунення пандемії коронавірусу. Детальніші відомості публікуються на сторінках конкурсів за темами на порталі фінансування та тендерів. Комісія також опублікувала відповіді на найпоширеніші запитання щодо впливу обмежувальних заходів на поточні проєкти "Горизонт 2020" та можливості посилатися на пункт "форс-мажор" у грантових угодах.
Додаткове фінансування ЄС для досліджень коронавірусу та інновацій
Дослідження та інновації є ключовими як для боротьби з коронавірусом у середньостроковій перспективі за допомогою вакцин та лікування, так і в довгостроковій перспективі для кращої готовності до майбутніх спалахів. Крім спеціальних заходів, Європейська Комісія також залучила більше фінансування для відповідних досліджень. У січні серед інших ініціатив було оголошено конкурс на дослідження, пов'язані з COVID-19. До 31 березня 18 проєктів, що охоплювали епідеміологію, моделювання, діагностику, лікування та вакцинування, увійшли до списку фінансування. Це, природно, переважно медичні дослідження, а також соціально-наукові проєкти та проєкти, які широко використовують цифрові технології. 25 березня Комісія також опублікувала робочу програму для проєктів в рамках «Горизонт 2020» та виділила понад 800 мільйонів євро на дослідження, пов'язані зі сферою охорони здоров’я.
Інноваційна діяльність також була зосереджена навколо теми коронавірусу. Стартапи по всій Європі - часто пов'язані з університетськими інноваційними центрами та науковими парками - розробляють прості у виробництві респіратори, засоби захисту обличчя та 3D-друк для медичного обладнання. У нещодавньому конкурсі Європейської ради з питань інновацій понад чверть із майже 4000 заявок запропонували ідеї подолання проблем COVID-19.
Подальші ініціативи Комісії, включаючи основну фінансову підтримку розробки вакцини, згадуються у щомісячному зверненні комісара Марії Габріели.
ЮНЕСКО запускає глобальну коаліцію з питань освіти #LearningNeverStops
ЮНЕСКО здійснює постійний моніторинг ситуації із закриттям шкіл через кризу в усьому світі. Більше 90% світового студентського населення від початкової до вищої освіти, тобто понад 1,5 мільярда дітей та молоді, наразі зіткнулись з ситуацією закриття шкіл у 188 країнах. Інтерактивна карта показує, як ситуація розвивалася з середини лютого. Закриття спричинило величезні перебої з навчанням у багатьох учнів, викладачів та керівників освіти. Криза вражає найбідніших. Хоча в багатьох країнах розробляються тимчасові рішення для дистанційного навчання, це занадто складно реалізувати в країнах, що розвиваються, де недостатньо розвинена інфраструктура та фінанси. ЮНЕСКО створила глобальну компанію з питань освіти, закликаючи уряди забезпечити постійний доступ до освіти під час кризи. Під хештегом #LearningNeverStops організація наголошує на необхідності розробки гнучких освітніх систем, включаючи дистанційних. Аналогічний моніторинг закриття шкіл, включаючи вищий рівень з акцентом на Європу, здійснюється в рамках Euridice.