Проміжний звіт з реалізації наукового дослідження «Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до пcихолого-педагогічного супроводу розвитку дітей раннього віку»

Проміжний звіт з реалізації наукового дослідження «Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до пcихолого-педагогічного супроводу розвитку дітей раннього віку»

26 жовтня 2023 року

Київський університет імені Бориса Грінченка

 

 

 

26 жовтня 2023 року на засіданні Вченої ради Київського університету імені Бориса Грінченка затверджено проміжний звіт про результати реалізації наукової теми кафедри дошкільної освіти Факультету педагогічної освіти «Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до психолого-педагогічного супроводу розвитку дітей раннього віку» (реєстраційний номер 0121U113725; термін виконання: 2021–2026 рр.).

Результати дослідження за період з грудня 2021 по жовтень 2023 року представила керівник теми Олена Половіна, завідувач кафедри дошкільної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент.

У процесі реалізації наукової теми на першому аналітико-констатувальному етапі (2021–2022 рр.) визначено: сутність і структуру базового поняття дослідження; схарактеризовано критерії, показники та діагностовано рівні готовності майбутніх фахівців дошкільної освіти до здійснення психолого-педагогічного супроводу розвитку дітей раннього віку; вивчено запити практиків (вихователів та вихователів-методистів) закладів дошкільної освіти м. Києва і батьків на психолого-педагогічну підтримку дітей раннього віку під час війни.

На другому прогностично-моделювальному етапі (2023–2024 рр.) визначено змістово-методичне забезпечення як систему взаємодії викладача та студента, що включає, окрім методичного оснащення (навчальних і робочих програм, методичних розробок, дидактичних посібників), такі компоненти, як апробація і впровадження у практику ефективних моделей, методик, технологій. Розроблено 24 програми навчальних дисциплін і практик та ЕНК до них. За напрямами прогностично-моделювального етапу впроваджено технології, які дозволяють оволодіти уміннями діяти в кризових умовах. Використано рефлексійні практики й практики ефективної комунікації, інструментарій навичок екологічно-доцільної поведінки та навички екотехнологій хендмейду, які в умовах війни часто дозволяють дитині замінити будь-яку іграшку та багато інших інструментів. Упроваджено в практику діяльності столичних закладів дошкільної освіти авторські напрацювання виконавців наукової теми, зокрема:

  • здоров’язбереження дітей раннього віку;
  • сенсорно-пізнавальна діяльність;
  • основи мистецько-творчої діяльності;
  • формування мовленнєвої компетентності дітей раннього віку;
  • формування основ соціально-громадянської компетентності дітей раннього віку та інші.

Результати дослідження імплементовано в освітній процес закладів дошкільної освіти, закладів вищої освіти та презентовано під час педагогічно-просвітницької діяльності – у циклі вебінарів «Лепбук професійного успіху», тематичному сегменті онлайн-платформи «Університет батьківства»; апробовано на круглих столах, конференціях, семінарах-практикумах тощо.

Результати виконання наукової теми за період з грудня 2021 по жовтень 2023 року висвітлено в 41 статті, з яких 8 у виданнях, що індексуються у наукометричних базах даних Scopus та Web of Science, 4 розділах колективних монографій, 3 посібниках, 16 тезах конференцій та презентовано на спільних заходах міжнародного, всеукраїнського, регіонального рівнів.

Подальшими кроками реалізації наукової теми визначено:

  • апробацію змістово-методичного забезпечення підготовки студентів спеціальності 012 Дошкільна освіта до здійснення психолого-педагогічного супроводу розвитку дітей раннього віку в умовах освітнього процесу закладу вищої освіти;
  • перевірку ефективності апробованого змістово-методичного забезпечення підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти до психолого-педагогічного супроводу розвитку дітей раннього віку.

Матеріали надані НМЦ досліджень, наукових проектів та програм

Проміжний звіт з реалізації наукового дослі...
Проміжний звіт з реалізації наукового дослі...