Участь ЮК «АСТРЕЯ» у проведенні круглого столу на тему: «Відшкодування шкоди життю та здоров’ю потерпілих у результаті дорожньо-транспортних пригод», що відбувся 14 вересня 2015 р. м. Києві

14 вересня 2015 р. у готелі «Хрещатик» м. Києва відбувся Спільний круглий стіл на тему: «Відшкодування шкоди життю та здоров’ю потерпілих у результаті дорожньо-транспортних пригод». Організатором заходу виступила Всеукраїнська громадська організація «Асоціація правників України» за безпосередньої участі Секції юрисконсультів, Комітету з банківського, фінансового та страхового права та Комітетом з цивільного, сімейного та спадкового права.

Експертами заходу виступили: Сергій Волочай, директор консалтингової компанії SeLeV Consulting Group Ltd, Олексій Лутак, начальник відділу правового забезпечення та регламентних виплат з міжнародного страхування Моторного (транспортного) страхового бюро України, Роман Титикало, голова Комітету з цивільного, сімейного та спадкового права, адвокат, керівник Адвокатського бюро «Титикало та партнери», та Галина Третьякова, генеральний директор Української федерації убезпечення. Модерувала засідання Олена Линникголова Комітету АПУ з банківського, фінансового та страхового права, заступник голови Громадської ради при Нацкомфінпослуг, керуючий партнер Gryphon Investment Consulting Group.

Від ЮК «Астрея» присутніми на заході були студенти-консультанти Анна Тарко, Оксана Рибальченко, Катерина Лизогуб, Ірина Полякова, Світлана Храпко та Надія Стребкова.

Організатори та учасники, в межах тематики круглого столу підняли наступні важливі питання: особливості відшкодування матеріальної та моральної шкоди потерпілим в ДТП, формування доказової бази для відшкодування для відшкодування шкоди, завданої джерелом підвищеної небезпеки, доведення справи до суду, притягнення до адміністративної та цивільної відповідальності.

В середньому, за останні три роки (2013-2015 рр.) на автошляхах України реєструється від 120 до 150 тис. дорожньо-транспортних пригод (ДТП), з яких 20-30 тис. з постраждалими і в яких загинуло від 3 тис. до 4 тис. осіб. Найбільша кількість ДТП трапляється у густонаселених місцях – столицях, важливих вузлових містах та населених регіонах. Найпоширенішими видами ДТП є зіткнення транспортних засобів, наїзд на пішоходів, перекидання, наїзд на нерухомий транспортний засіб, наїзд на перешкоду, у результаті яких, як правило, страждають водії та пасажири, пішоходи та інші учасники руху. Спричинення будь-якої з видів шкоди внаслідок ДТП, надає їм право на відшкодування матеріальної та моральної шкоди.

Правову основу регулювання питання права людини на відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок ДТП випливає із цілого ряду положень як національного так і міжнародного законодавства, зокрема ст.ст.3, 27, 41, 68 Конституції України, ст.ст.22 та 1166-1168, 1187-1188 ЦК України, Законів України «Про дорожній рух», «Про страхування», «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», Пленумів Верховного Суду та Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ – «Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди» тощо.

На перший погляд, законодавство встановлює надійні гарантії відшкодування збитків внаслідок ДТП, але правозастосовна практика свідчить, що страхові компанії, сторони-учасники ДТП та треті особи, суди неоднаково тлумачать положення національного законодавства, а отже, приймають і виносять іноді абсолютно протилежні рішення в однакових справах. На швидкість, а головне справедливість вирішення справи чи розгляду її у суді впливають наступні обставини. По-перше, якщо сталася ДТП, необхідно зафіксувати її час і не змінювати розташування автомобілів після її зіткнення; залучити свідків, якщо вони є; якщо є потерпілі – одразу викликати швидку допомогу та зателефонувати в міліцію (поліцію) та страхову компанію; по-друге, після прибуття працівників ДАІ варто чітко стежити за всіма їхніми діями. Також не слід забувати, що під час огляду місця події необхідна присутність двох понятих. Під час проведення замірів розташування автомобіля має бути прив'язане, принаймні, до трьом нерухомим об'єктах, а також повинні бути визначені сліди юза/гальмування із зазначенням їхньої довжини та напрямки руху. У схемі ДТП мають бути зазначені також всі дорожні знаки та розмітка. Всі учасники ДТП обов'язково повинні бути ознайомлені з цією схемою, а пояснення до неї пишуться власноруч учасниками ДТП або працівниками ДАІ з їхніх слів. По-третє, страхувальник зобов'язаний повідомити свою страхову компанію про ДТП, внаслідок якої завдана шкода третім особам, протягом терміну, передбаченого договором страхування. Таке повідомлення – обов'язкова умова, і в разі його відсутності страховик має право відмовити у виплаті компенсації. Повідомляти страхову компанію бажано відразу, щоб її представники з'явилися на місці ДТП одночасно з інспекторами ДАІ. По-четверте, останнім кроком для отримання коштів від страховика має стати подання заяви, яка повинна відповідати вимогам законів про страхування. До заяви слід додати копію довідки про ДТП, яку можна отримати в ДАІ, також бажано додати копію рішення суду в адміністративній справі, яка підтверджує винуватість у ДТП застрахованої особи. Заяву з додатками найкраще надіслати рекомендованим листом, зберігши при цьому чек про його відправлення.

Якщо після отримання письмової заяви страхова компанія відмовляє у виплаті коштів потерпілому в результаті ДТП, він може звернутися до суду з позовом до страхової компанії про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої внаслідок ДТП.

Паралельно зі зверненням до страхової компанії можна звертатися і до суду з вимогами до винуватця аварії. Річ у тім, що необхідно пам'ятати про розмір страхової суми, у межах якої страхова компанія компенсує шкоду.

Якщо сума збитку, завданої потерпілому внаслідок ДТП, перевищує ліміт відповідальності страхової компанії, різницю відшкодовуватиме винуватець ДТП. А в цьому випадку без суду не обійтися.

Враховуючи досвід неоднакового застосування судами законодавства при вирішенні спорів щодо відшкодування шкоди внаслідок ДТП, необхідно звертатися до узагальненої практики – Пленумів Верховного Суду та Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ. Наприклад, говорячи про шкоду, пов’язану з лікуванням потерпілого, слід наголосити на тому, що страховому відшкодуванню підлягають додаткові витрати, зумовлені необхідністю посиленого харчування стороннього догляду, тощо. Відповідно до Постанови ВСС України, потреба в додаткових витратах визначається висновком медико-соціальної експертної комісії.

Слід наголосити на тому, що досить часто позивачі звертаються до суду із позовом до страховика, не подаючи попередньо до страхової компанії заяви про страхове відшкодування, як цього вимагає Закон, про що йшлося вище.