Європейський форум Навчання та викладання (Learning & Teaching forum, LTF)

18-19 лютого ц.р. у онлайн форматі відбулась важлива щорічна подія Європейської Асоціації університетів, ЄАУ - Європейський форум навчання та викладання (Learning & Teaching Forum, LTF).

Європейський форум навчання та викладання (Learning & Teaching Forum, LTF) - це захід, який надає можливість учасникам зустрітися та обговорити освітні та навчальні заходи та події в європейських університетах. Форум базується на досвіді країн-учасниць ЄАУ в тому чи іншому напрямку, запроваджених підходах в напрямках, що виносяться на обговорення. Окрім обговорення найкращих практик Форум виступає платформою обговорення та поширення політики ЄАУ в галузі європейської вищої освіти. Саме тому Форум є ідеальною подією для проректорів з навчальної роботи, деканів та керівників університетів, які і самі беруть участь у викладанні та організації навчального процесу. Радо вітається також участь студентів, політиків та інших зацікавлених сторін у галузі вищої освіти.

Європейський форум навчання та викладання-2021 ставив за мету висвітлити, як навчання та викладання забезпечують доступ до знань та навичок, необхідних для досягнення Цілей сталого розвитку ООН та здійснення трансформацій, необхідних нашим суспільствам та економікам, адже шлях до сталого майбутнього вимагає не лише революційних технологій, а й перш за все адекватної освіти. Було також запропоновано обговорити, чи організація навчання та викладання у ЗВО зареєстрованих учасників враховує економічні, екологічні та соціальні виклики.

Форма роботи під час проведення Форуму являла собою поєднання пленарних та паралельних сесій, що забезпечило ідеальну можливість всебічно обговорити, як університети покращують навчання та викладання, а також представити роботу тематичних груп EUA Learning & Teaching- 2020.

Відкрили Форум-2021 президент ЄАУ Майкл Мерфі та Джозеф Е. Аун, президент Північно-Східного університету, США, які провели бесіду про відповідні, унікальні людські навички та компетенції, які залишаються дуже затребуваними, навіть у той час, коли зростає кількість завдань захоплений штучним інтелектом. Сесія була присвячена різним темам, висвітленим у книзі  Дж. Е. Ауна "Доведено роботами", в надто темі грамотності населення планети, що надало учасникам можливість вивчити, як повинні бути організовані навчання та викладання, щоб зробити студентів висококваліфікованими та адаптованими професіоналами та активними громадянами.

Друга сесія «Чотири підходи до забезпечення Цілей сталого розвитку ООН: викладання для сталого розвитку» мала на меті надихнути впровадження екологічної та екологічної освіти в контексті глобальних зусиль для досягнення цілей сталого розвитку ООН. Це було зроблено, спираючись на знання та досвід чотирьох ЗВО: Університету Люнебурга (Німеччина), Університету Кавентрі (Великобританія), Університетського Коледжу Корк (Ірландія) та Університету Тампере (Фінляндія).

Паскаль Франк, доповідач від Уіверситету Люнебурга, у своєму виступі на тему «Особисті підходи до сталого розвитку: порядок денний для екологічної та сталої освіти» власне розкрив підхід особистого підходу як триєдиного завдання загального досвіду через внутрішній досвід до зовнішніх трансформацій. Спікер відмітив, що такий підхід створює нові можливості та зв’язки між між- та трансдисциплінарними дослідженнями. Також було акцентовано різницю між сталістю та нестабільністю та засобами, які до них призводять.    

Спікери Університету Кавентрі у своїй доповіді стосовно того, як «Знайти своє місце у світі за допомогою Цілей сталого розвитку», презентували бачення тем, які стануть провідними у розкладі до 2025 р., серед яких провідними виокремили наступні: сталий розвиток та соціальна відповідальність, ментальне здоров’я та добробут, навички випускників, гнучка освіта та персональний підхід, деколонізація, спільне складання розкладу, інклюзія та почуття приналежності, обґрунтоване справедливе оцінювання. Також доповідачі не оминули увагою, що для сталого розвитку людства необхідні певні трансформації, а саме в 6 найважливіших галузях: цифровий розвиток; здоров’я, добробут та демографія; альтернативний склад енергії (декарбонізація) та сталий розвиток енергетичної галузі; стабільний стан водних, земних ресурсів та забезпечення їжею; сталий розвиток міст та комунікацій; рівний доступ до освіти та гендерні питання. Цікавою стала інформація про 24-годинний хакатон (освітній онлайн захід із залученням Бізнес-школи Кавентрі)  присвячений Цілям сталого розвитку ООН, який відбувся 27-28 лютого 2020 р., де протягом 24 годин учасники з різних країн обговорювали та ділились думками щодо шляхів досягнення сталого розвитку людства.   

Представники Університетського Коледжу Корк говорили про «Розвиток інтегрованого розкладу, що включає в себе Цілі сталого розвитку ООН, в університетському коледжі Корк». Зокрема, у цьому навчальному закладі всі 17 цілей інтегровані у навчальні програми, 61% підрозділів пропонують до вивчення курси, присвячені Цілям сталого розвитку ООН, 6% модулів повністю присвячені цим Цілям, а чільне місце серед пріоритетів академічної стратегії розвитку закладу на 2018-2022 рр. відведено розробці інтегрованого навчального розкладу з урахуванням існуючих потужностей та найкращих світових практик. Стратегія розвитку Коледжу передбачає створення та постійний контроль за ресурсами для викладачів для впровадження Цілей сталого розвитку у навчальні та викладацькі практики.

Учасники від Університету Тампере темою доповіді обрали «Шляхи досягнення  сталості в Університеті Тампере», презентуючи, що в їхньому університеті на основі міждисциплінарного підходу вдало поєднали освіту та науку із урахуванням технологій, цілей для здоров’я та соціального захисту. Крім того, Стратегія розвитку Університету до 2030 р. пропагує розвиток співпраці з партнерами із урахуванням сильних сторін, унікального поєднання дисциплін та прикладного експертного оцінювання та приділяти найбільшу увагу дослідженню кліматичних змін, збереженню навколишнього середовища, покращенню добробуту та сталого розвитку людства. Навчальні програми підготовки за першим (бакалаврським) та другим (магістерським) освітніми рівнями в обов’язковому порядку та значною мірою враховують вивчення  Цілей сталого розвитку ООН.

Третя сесія «Трансформація освіти для формування всебічних знань та навичок» досліджувала підходи до створення ціліснішої моделі надання освіти, яка б включала зв’язок навчання та викладання з дослідженнями, а також розвиток професійних та підприємницьких навичок.

Четверта сесія «Як подолати дисциплінарні, інституційні та національні кордони» наголосила на педагогічних перевагах співпраці у покращенні інтеграції знань та вмінь. Навчання на основі спільного подолання глобальних викликів засобами вищої освіти у складі міждисциплінарних команд, які працюють над вирішенням реально існуючих проблем, є прикладом ефективного подолання кордонів. Багато йшлося також про міжінституційні програми обмінів, інноваційні кадрові структури, що сприяють фасилітації транскордонної співпраці та мобільності персоналу.

П’ята сесія "Усі на борту? Як залучити студентів до дебатів щодо стійкості" розглядала шляхи впровадження Цілей сталого розвитку у навчання та викладання таким чином, щоб активно і ефективно залучати студентів, а також  інших зацікавлених сторін.

Шоста сесія «Використання потенціалу диджиталізації» була присвячена перевагам віртуальної світи та представила три підходи до її отримання: від курсів онлайн-обміну через MOOC до бібліотек, що підтримують відкриті стипендії та науку. Доповідачами на цій сесії виступили:

Андріус Ужданавічюс із Вільнюського університету (Литва) із доповіддю про навчання вирішенню проблем сталого розвитку у міжнародних командах через віртуальний курс обміну, спрямований на впровадження соціальних інновацій;

Даніель Перес дель Прадо з Університету Карлоса III (Мадрид, Іспанія), який говорив про викладання Цілей сталого розвитку та пріоритет гідних умов та оплати праці (Ціль 8) за допомогою MOOC;

Сесіль Свіатек з Асоціації директорів та керівного персоналу університетських бібліотек та документації, Франція, розповів про те, як бібліотеки ЗВО забезпечують, покращують навчання та вивчення Цілей сталого розвитку в Європі;

Головував на сесії Манель Хіменес-Моралес, уповноважений з питань зв'язків та освіти Університету Помпеу Фабра (Барселона, Іспанія).

 

Докладніше ознайомитись із матеріалами Форуму-2021 можна на сайті ЄАУ (https://eua.eu/images/2021_LT_booklet.pdf) та переглянувши відео виступів у Ютьюб.