Досвід тренінгу для університетської спільноти: навички емпатичної комунікації з ветеранами / ветеранками

Досвід тренінгу для університетської спільноти: навички емпатичної комунікації з ветеранами / ветеранками20-24 листопада 2025 року
Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

 

 

В умовах повномасштабної війни дедалі більше військових, ветеранів і ветеранок повертаються до закладів освіти у ролі здобувачів, викладачів або співробітників. Це створює нову соціальну динаміку та потребує від цивільних — особливо від науково-педагогічних працівників — сформованих навичок чутливої, професійної та етичної взаємодії. Непорозуміння, некоректні фрази чи неусвідомлені тригерні ситуації можуть посилювати стрес і заважати адаптації. Саме тому підготовка працівників до коректної комунікації, підтримки та створення безпечного середовища є критично необхідною для сучасної освітньої спільноти, яка працює в умовах війни, дотримуючись принципів сталого розвитку.

20-24 листопада 2025 року в Університеті Грінченка відбувся тренінг «Ефективна комунікація з військовими / ветеранами / ветеранками: розуміння, повага, підтримка», який провела Анастасія Прядко — старший науковий співробітник ННЦ розвитку персоналу та лідерства, доктор філософії, клінічний психолог, практичний психолог в інтегративному підході, гештальт-терапевт. Перша настановча зустріч пройшла у форматі онлайн. Далі учасники самостійно опрацьовували навчальні матеріали в ЕНК.

Під час очної зустрічі було розглянуто психологічні особливості, з якими можуть стикатися військові, ветерани / ветеранки після служби, зокрема вплив бойового стресу, ПТСР, гіперпильності, емоційної замкненості та труднощів у поверненні до мирного життя. Значну увагу приділено аналізу міфів і стереотипів щодо ветеранів / ветеранок, а також формуванню навичок неконфліктної, толерантної та емпатичної комунікації без тиску, непроханих порад чи патерналістських висловлювань.
Тренінг поєднував теоретичну частину з інтенсивною практичною роботою. Учасники працювали з реальними кейсами, моделювали ситуації взаємодії у закладах вищої освіти та соціальних просторах, відпрацьовували техніки «Я-повідомлень», протокол співчуття М. Зінгера та інші інструменти психологічно безпечного діалогу. Під час рольових вправ, таких як «Діалог без тиску», «Словник поваги» та «Шлях емоцій», була можливість пережити досвід адаптаційних викликів, відчути, які можуть виникати тригерні реакції, та побачити, як з боку виглядає некоректне чи надмірно втручальне спілкування. Важливо, що всі присутні отримали чекліст, добірку ресурсів, відео, інструкції та кейси для індивідуальної роботи, які мотивують опановувати тему у власному темпі.

Завершальна частина тренінгу була присвячена рефлексії та визначенню стратегії ефективної та толерантної взаємодії з людьми з бойовим досвідом для створення психологічно комфортного освітнього середовища.

Ціль 03. Міцне здоровʼя і благополуччяЦіль 04. Якісна освіта
Досвід тренінгу для університетської спільн...
Досвід тренінгу для університетської спільн...
Досвід тренінгу для університетської спільн...
Досвід тренінгу для університетської спільн...