Юридична клініка «АСТРЕЯ» прийняла участь у проведенні майстер-класу «Реформи України-2015: Пенсійна реформа»

20 березня 2015 р. в Інституті суспільства відбувся майстер-клас на тему: «Реформи-2015: Пенсійна реформа» за участю Андрія Малецького – незалежного фінансового консультанта німецької компанії «OVB Holding AG».

Обговорювались питання організації роботи щодо реалізації Закону України від 08.07.2011 № 3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», виконання вимог Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції» та підзаконних нормативних актів в Головному та підвідомчих управліннях, стану виконання законів України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», «Про наукову і науково-технічну діяльність» в частині призначення та перерахунку пенсій в управліннях Пенсійного фонду.

Андрій Малецький наголосив на необхідності проведення активної інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо діяльності органів влади, Пенсійного фонду в плані соціального захисту громадян, основних положень Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» серед громадян.

Під час проведення майстер-класу відбулась дискусія, в якій взяли участь: Нашинець-Наумова А.Ю. – доцент кафедри правознавства Інституту суспільства, модератор майстер-класу; Труш І.В. – завідувач кафедри правознавства; Богашов О.А. – доцент кафедри правознавства; Бойчук Д.В. – доцент кафедри правознавства; Гоголь Б.М. – доцент кафедри правознавства; Чернега А.П. – завідуючий ЮК «АСТРЕЯ»; Кравченко С.С. – доцент кафедри правознавства; Обловацька Н.О. – викладач кафедри правознавства; студенти-правознавці та студенти-консультанти ЮК «АСТРЕЯ».

Висновки ЮК «АСТРЕЯ»:

Невід’ємною складовою соціально-економічних перетворень у державі, найважливішою і найскладнішою реформою за весь період самостійності України, виявилась пенсійна реформа. Необхідність і складність її проведення пояснюється тим, що радянська система, яка залишилась нам у спадок, вичерпала свої можливості і ресурси, і виявилася нездатною, в умовах ринкових відносин, гарантувати людям не те що гідного, але навіть мінімального рівня життя на схилі віку. Оскільки нинішні пенсійні виплати більшості громадян не можуть їх захистити від бідності.

Криза у сфері пенсійного забезпечення пояснюється багатьма чинниками, зокрема демографічним; складним і неузгодженим між собою законодавством (понад 20 законів); незбалансованістю пільгових, професійних та загальних виплат; достроковістю набуття пенсійних прав (наприклад, у світі залишилося тільки три країни – Російська Федерація, Білорусія та Україна, де праця в шкідливих та небезпечних умовах компенсується достроковим виходом на пенсію. У решті країн тривалість такої роботи просто обмежується); залежністю пенсійних виплат від рівня інфляції, а не від рівня економічного розвитку. Так, співвідношення пенсійного та працездатного віку в Україні є вкрай тривожним. В країні проживає 20 млн. працюючих і майже 15 млн. пенсіонерів, якщо до числа пенсіонерів додати непрацюючих інвалідів, пільгові категорії населення, дітей та студентів то виявиться, що на одного працюючого припадає 1,5 непрацюючих. А враховуючи демографічну ситуацію в країні, через 20 років ці показники виростуть у двічі. Відповідним чином зросте і податкове навантаження на пенсійний фонд.

Тому, важко переоцінити нагальність проведення пенсійної реформи, яка вкрай потрібна країні і зволікати з її проведенням не можна. Пенсійна реформа повинна забезпечити виплату належного розміру пенсій нинішнім та майбутнім пенсіонерам шляхом зростання ВВП як базового показника розвитку економіки та зростання фонду оплати праці як джерела пенсійних нарахувань і виплат; відійти від радянської солідарної пенсійної моделі у якій задіяні всі громадяни країни незалежно від віку та бажання, коли покоління працюючих утримує покоління пенсіонерів. Необхідно перейти до накопичувальної системи загальнообов’язкового страхування та недержавного пенсійного забезпечення; стимулювати роботодавців та робітників виплачувати легальну зарплату; лібералізувати ринок праці, оскільки значна кількість порушень у сфері трудових відносин викликана надмірно складними процедурами найму та звільнення з роботи. Через такі порушення страждають і працівники, які жертвують своєю майбутньою пенсією, так і держава, яка недоотримує значні суми податків з бюджету.

Необхідно певним чином вирішити питання низького рівня пенсійного забезпечення найбідніших та найстаріших членів суспільства, так званим «віковим» пенсіонерам. Ця категорія пенсіонерів складає майже 3 млн. пенсіонерів, які отримують пенсію нижче 1000 грн. Тоді, як за підсумками 2014 р. – першої пол. 2015р. середня пенсія в Україні становить 1074 грн.

IMG_5854
IMG_5862