19 травня 2020р. Були проведені освітологічні дебати у форматі дистанційного спілкування в рамках Фестивалю науки – 2020, організовані науково-дослідною лабораторією освітології разом із Педагогічним інститутом Київського університету імені Бориса Грінченка. Студенти інформували, полемізували, ділилися досвідом країн ЄС та відповідали на запитання присутніх онлайн з актуального питання сьогодення «Дистанційне навчання в системі забезпечення якості вищої освіти: переваги та ризики».
До інтелектуальної гри студентів долучилися науковці і викладачі нашого Університету, які безпосередньо займаються теоретичними дослідженнями та практичним впровадженням дистанційного навчання. Наші освітяни сформували експертну та суддівську групи, які взяли активну участь у роботі команд дебатувальників, висловили свої міркування та побажання щодо впровадження дистанційного навчання в освітній процес та оцінили роботу команд дебатів.
Усі учасники інтелектуальної гри виявили активність, зацікавленість та бажання до спілкування у рамках заявленого формату.
15 травня 2020р. Відбулася Міжнародна науково-практична онлайн-конференція «Забезпечення якості вищої освіти у країнах Європейського Союзу» за підсумками реалізації Модулю «Якість вищої освіти та експертний супровід її забезпечення:рух України до Європейського Союзу» програми «Еразмус+: Жан Моне» (координатор проєкту: Світлана Сисоєва, академік-секретар Відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України).
Пленарне засідання конференції проводилося в системі онлайн-вебінарів і веб-конференцій Cisco Webex Meetings (https://youtu.be/araMzQ_las4), після якого відбулося обговорення доповідей спікерів і стендових доповідей в чаті конференції та у вебсервісі Blogger (https://zyavoes.blogspot.com/). На конференції були представлені доповіді членів проєктної команди (С.Сисоєвої, Н.Батечко, О.Локшиної, І. Соколової, Н.Мосьпан та інших) щодо результатів реалізації Модулю. Зокрема, обговорювалися проблеми розвитку вищої освіти в Україні в контексті євроінтеграційних тенденцій; зовнішня та внутрішня системи забезпечення якості вищої освіти та експертний супровід забезпечення якості освіти у країнах ЄС.
До конференції долучилися науковці не тільки з різних міст України (Кам᾿янець-Подільський, Київ, Маріуполь, Переяслав-Хмельницький, Рівне, Черкаси тощо), але й з інших країн. Так, з доповідями виступили С.Пападопулу (Яннінський університет, Республіка Греція), І,Пападопулос (Європейський університет Кіпру), Г. Паппас (Відкритий університет Греції), М.Урлінська-Беренс (Єзуїтський університет Ігнатіанум у Кракові).
Традиційною окрасою конференції стали стендові доповіді молодих учених, студентів, аспірантів, викладачів Київського університету імені Бориса Грінченка.
04 квітня 2020р., У рамках модуля «Якість вищої освіти та експертний супровід її забезпечення: рух України до Європейського Союзу» програми «Еразмус+: Жан Моне» був проведений інтенсив «Перспективні напрями використання досвіду країн Східної Європи із забезпечення якості вищої освіти в Україні: Республіки Болгарія, Республіки Угорщина, Республіки Польща, Румунії». На занятті аспіранти різних років повторювали і узагальнювали основні положення «Стандартів і рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти» (ESG). Опрацювання досвіду країн Східної Європи відбувалось за допомогою інтерактивних методів: у рамках «Світового кафе» аспіранти узагальнювали організаційні форми і методи експертної діяльності польського, угорського, румунського, болгарського акредитаційних агентств та агентств із забезпечення якості вищої освіти, які видають сертифікати про акредитацію освітніх програм, що визнаються в Україні. Результати роботи були представлені всій навчальній групі. Під час обговорення були узагальнені перспективні напрями використання в Україні зарубіжного досвіду із експертного супроводу забезпечення якості вищої освіти. Аспіранти взяли участь в опитуванні щодо ефективності занять з Модуля: тематичних аспектів прочитаного курсу, викладацьких методик, рівня завдань тощо. За результатами навчання аспіранти отримали сертифікати.
26 лютого 2020р., У рамках модуля «Якість вищої освіти та експертний супровід її забезпечення: рух України до Європейського Союзу» програми «Еразмус+: Жан Моне» був проведений інтенсив «Перспективні напрями використання досвіду країн Західної Європи із забезпечення якості вищої освіти в Україні: Австрійської Республіки, Королівства Бельгія, Сполученого Королівства Великої Британії і Північної Ірландії, Федеративної Республіки Німеччина, Республіки Ірландія, Французької Республіки, Королівства Нідерланди». Заняття з аспірантами проводила доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України Локшина О. І. На занятті аспіранти різних років повторювали основні поняття і терміни з теми, таким чином структуруючи попередньо набуті знання. Опрацювання досвіду країн Західної Європи відбувалось за допомогою інтерактивних методів: у рамках «Світового кафе» аспіранти узагальнювали перспективні напрями використання в Україні зарубіжного досвіду із забезпечення якості вищої освіти; за допомогою інтерактивної технології «візуалізація» створювали смислову карту моделі забезпечення якості вищої освіти на прикладі країн Західної Європи. Результати роботи були представлені всій навчальній групі і стали предметом обговорення і прийняття загальних рішень.
12 лютого 2020р. У рамках модуля «Якість вищої освіти та експертний супровід її забезпечення: рух України до Європейського Союзу» програми «Еразмус+: Жан Моне» був проведений інтенсив «Перспективні напрями використання досвіду країн Північної Європи із забезпечення якості вищої освіти в Україні (Королівства Данія, Литовської Республіки, Фінляндської Республіки, Республіки Естонія)». Заняття з аспірантами проводила доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України Локшина О.І. Аспіранти різних років навчання долучились до інтерактивного опрацювання досвіду країн Північної Європи: у малих групах готували OnePager до системи забезпечення якості; методом Світового кафе узагальнювали перспективні напрями використання в Україні зарубіжного досвіду із забезпечення якості вищої освіти. Результати роботи були представлені всій навчальній групі і стали предметом обговорення і прийняття загальних рішень.
30 жовтня 2019 р. Засідання дискусійної платформи «Формування культури якості вищої освіти: європейський досвід і українські практики».
Учасниками заходу були аспіранти Київського університету імені Бориса Грінченка різних років навчання, а також студенти ІІ курсу спеціальності «Дошкільна освіта» Університетського коледжу, гості з Національного університету біоресурсів і природокористування та Інституту вищої освіти НАПН України.
Під час дискусії були розглянуті питання щодо соціальних, економічних, культурних, ментальних, психологічних детермінант культури якості вищої освіти, європейський досвід її формування.
22 травня 2019 р. Проведені освітологічні дебати 2019. Академічна доброчесність у забезпеченні якості вищої освіти
У рамках Фестивалю науки 22 травня 2019 року в стінах Київського університету імені Бориса Грінченка співробітники науково-дослідної лабораторії освітології разом із викладачами і студентами Педагогічного інституту провели Освітологічні дебати. Темою зустрічі стала актуальна проблема сьогоденного освітнього процесу – академічна доброчесність у забезпеченні якості освіти.
Учасники дебатів не тільки вступили в диспут, який мав форму навчальної інтелектуальної гри, але й поінформували присутніх та гостей щодо правових чинників впровадження академічної доброчесності, висвітлили ситуацію в країнах ЄС щодо цього питання, відповіли на питання із залу, висловили своє особисте ставлення до потреби та механізмів впровадження академічної доброчесності.
Між собою диспутували першокурсники та магістранти університету: Уляна Карповець, студентка 1 курсу ОС «Бакалавр» спеціальності «Початкова освіта» Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, Іванченко Тетяна, студентка 1 курсу ОС «Бакалавр» спеціальності «Початкова освіта» Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, Марія Бобер, студентка 1 курсу ОС «Бакалавр» спеціальності «Початкова освіта» Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, Крістіна Кабанова, студентка 1 курсу ОС «Магістр» спеціальності «Освітні, педагогічні науки» (Педагогіка вищої школи) спеціалності «Початкова освіта» Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, Катерина Ляцевич, студентки 2 курсу ОС «Бакалавр» спеціальності «Початкова освіта» Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, Вікторія Євтушенко, студентка 1 курсу ОС «Магістр» спеціальності «Освітні, педагогічні науки» (Педагогіка вищої школи) Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка.
Виступ експерта з порушеної теми Дани Сопової, аспірантки кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, підсумував роботу команд-учасників, науковець високо оцінила підготовку та компетентність дебатувальників.
24 квітня 2019 р. Проведена Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Освітологія – 2019. Забезпечення якості вищої освіти в університеті: Рух України до Європейського союзу»
Під час проведення конференції обговорювалися питання щодо освітологічних засад розбудови внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти в університеті, соціально-економічних чинників забезпечення якості освіти і зарубіжного досвіду діяльності університетів із забезпечення якості вищої освіти.
На початку конференції всіх учасників привітав ректор Київського університету імені Бориса Грінченка Віктор Огнев’юк (доктор філософських наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України), який наголосив на необхідності дослідження проблеми забезпечення якості вищої освіти у контексті інноваційного розвитку та глобальної конкуренції.
До обговорення освітніх викликів долучилися представники зарубіжних закладів освіти Республіки Польща, які запропонували на розгляд науковцям результати власних досліджень з питань забезпечення якості вищої освіти в їх країнах. Так, Роберт Жак (проректор з дидактики Вищої школи імені Павла Влодковіца у Плоцьку у своїй доповіді продемонстрував роботу системи управління якістю освіти, що функціонує у Вищій школі. Науковці з Інституту педагогічних наук Єзуїтського університету Ігнатіанум у Кракові (Марія Марта Урлінська – завідувач кафедри соціальної педагогіки, Єва Сова-Бехтане – викладач кафедри соціальної педагогіки, Ярослав Хархула – заступник директора Інституту педагогічних наук) презентували результати власного дослідження щодо впливу соціального устрою країн на навчальну діяльність студентів (на прикладі Республіки Польща та України). У конференції також взяли участь Малгожата Камінська – викладач факультету педагогіки Вищої школи імені Павла Влодковіца у Плоцьку (Республіка Польща); Марія Хмілевська – декан факультету педагогіки Вищої школи імені Павла Влодковіца у Плоцьку (Республіка Польща) та інші.
27 Березня 2019 р. Проведено круглий стіл «Популяризація досліджень молодих вчених».
Робота круглого столу проходила за напрямами:
- актуальні проблеми молодих вчених України;
- можливості реалізації досліджень шляхом участі в міжнародних грантових проектах;
- діяльність міжнародних і всеукраїнських організацій та їх значення у популяризації досягнень сучасної науки та сприянні розвитку молодих вчених.
У заході взяли участь студенти ІІ курсу Університетського коледжу Київського університету імені Бориса Грінченка (спеціальність «Дошкільна освіта»). З доповідями виступили Юлія Грищук, науковий співробітник НДЛ освітології Київського університету імені Бориса Грінченка (тема доповіді: «Діяльність міжнародних організацій та їх значення у популяризації досягнень сучасної науки»); Алла Дурдас, аспірант кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка (тема доповіді: «Популяризація досліджень молодих вчених: досвід Французької Республіки»); Дана Сопова, викладач циклової комісії з педагогічної освіти Університетського коледжу, аспірант кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка (тема доповіді: «Участь у міжнародних грантових проектах: обмін досвідом»).
Усі учасники заходу взяли активну участь в обговоренні актуальних проблем молодих вчених України.
12 березня 2019 р. За ініціативи науково-дослідної лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка та Української Академії Акмеології було проведено круглий стіл «Створення акмеологічного середовища закладу середньої освіти». У заході взяли участь педагогічні колективи комунального закладу «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №18 Маріупольської міської ради Донецької області» та спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської та італійської мов №130 імені Данте Аліг’єрі міста Києва. Директори та вчителі шкіл презентували результати своєї роботи щодо створення акмеологічного середовища у закладах освіти, що реалізується в межах співпраці з Університетом та Українською Академією Акмеології. Учасники заходу обмінялися досвідом впровадження акмеологічних технологій в освітній процес, створення творчої атмосфери для сприяння розвитку учнів, їх батьків і вчителів, окреслили основні напрями подальшої співпраці.
28 лютого 2019 р. відбувся тренінг «Етичний кодекс експерта у галузі освіти». Учасники тренінгу розглянули загальні принципи, якими повинні керуватися експерти у своїй діяльності (компетентність; неупередженість; попередження незаконних дій представників освітньої установи; конфіденційність), а також базові правила етичного кодексу, зокрема: взаємоповага експерта та представників освітньої установи; співпраця експерта та представників освітньої установи; дистанція в професійному спілкуванні; обґрунтованість результатів експертизи; адекватність методів експертизи; науковість результатів експертизи.
Аспірантам було запропоновано розробити проект етичного кодексу для українських експертів у галузі освіти.
22 травня 2018 р. НДЛ освітології провела традиційну щорічну наукову конференцію «Освітологія 2018» у рамках Фестивалю науки. Цього року її загальна тема була сформульована так: «Якість освіти України: сучасні виклики та пріоритети розвитку». Під час конференції обговорювались актуальні питання забезпечення якості сучасної освіти загалом та кожної її ланки окремо. Модератором конференції виступила Шпирка Аліна, аспірант кафедри теорії і методики музичного мистецтва Інституту мистецтв.
Учасникам конференції було запропоновано новаторський формат: виступи в рамках чотирьох дискусійних платформ, їх обговорення двома групами учасників, кожна з яких по черзі то виступала захисником основних положень доповіді, то, навпаки, відшукувала слабкі ланки в аргументації автора. Останнє слово в палкій дискусії залишалось за експертною групою, яка відзначала, чиї аргументи їй здались більш ґрунтовними.
В якості досвідчених експертів виступили Рябченко Володимир, доктор філософських наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу лідерства та інституційного розвитку вищої освіти Інституту вищої освіти НАПН України; Саган Галина, доктор історичних наук, професор, професор кафедри всесвітньої історії Історико-філософського факультету Київського університету імені Бориса Грінченка; Астаф’єва Марія, кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри інформаційних технологій і математичних дисциплін Київського університету імені Бориса Грінченка; Музика Олена, кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка.
Слід відзначити, що в цьому році конференція «Освітологія 2018» розширила рамки свого наукового співробітництва: в роботі конференції взяли участь викладачі, аспіранти, магістранти Педагогічного інституту, Факультету інформаційних технологій та управління, Інституту філології, Історико-філософського факультету, Інституту мистецтв; підтримку надало Наукове товариство студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених Київського університету імені Бориса Грінченка. Крім цього, в роботі конференції взяли участь представники Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Інституту вищої освіти НАПН України.
Родзинкою конференції стали виступи магістрантів Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка Кучинського Назара, Ришкової Віри, Бушака Ореста, Россіхіної Марини, Баглай Дар’ї, Лимаренко Валерія, Соболя Володимира. Оксамитовий голос саксофону, пристрасний гітарний дует, чарівні дівочі голоси, запальна фінальна пісня створили активний, оптимістичний настрій в аудиторії і підвели підсумок плідної наукової дискусії.
19 лютого 2018 р. у рамках ІІІ Грінченківської зимової наукової школи відбувся методологічний семінар «Сучасні підходи до якості наукових досліджень у галузі знань «01Освіта/Педагогіка» під керівництвом Батечко Н.Г., завідувача НДЛ освітології. Виступ Батечко Н.Г. був присвячений нормативно-правовим, соціально-філософським, науково-методологічним, управлінським і конкретно-науковим системним підходам до якості наукових досліджень як складної, відкритої, нелінійної синергетичної системи.
Концептуальні засади підвищення якості наукових досліджень розглядались як системна структура, яка поєднує такі компоненти: зміна в методології наукових досліджень; зміна в методологічній грамотності досліджень; зміна в методологічній культурі дослідників; зміна в методологічній компетентності.
20 червня 2017 року укладено Договір про співпрацю між Громадською організацією «Українська академія акмеології» та Спеціалізованою школою І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської та італійської мов №130 імені Данте Аліг’єрі міста Києва.
Представництво інтересів ГО Української академії акмеології під час реалізації положень Договору покладається на відповідального виконавця доктора педагогічних наук, доцента, академіка Української Академії Акмеології, завідувача НДЛ освітології Батечко Ніну Григорівну.
На фото: директор школи Кузьменко Наталія Іванівна, Вчений секретар Української Академії Акмеології, кандидат педагогічних наук, доцент Фруктова Яна Станіславівна, академік Української Академії Акмеології, доктор педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник НДЛ освітології Козак Людмила Василівна.
Науковий семінар «Сучасні проблеми акмеології»
23 травня 2017 року в рамках Фестивалю науки у Київському університеті імені Бориса Грінченка співробітниками НДЛ освітології на базі спеціалізованої школи №130 ім. Данте Аліг'єрі м. Києва було проведено науковий семінар «Сучасні проблеми акмеології».
Під час семінару вчителі школи ознайомилися з сучасними акмеологічними дослідженнями та науковою діяльністю Української Академії Акмеології, дійсними членами якої є співробітники лабораторії.
По завершенню заходу було обговорено напрями співпраці у проведенні наукових досліджень у сфері акмеології між загальноосвітнім навчальним закладом та Університетом Грінченка.
Наукова конференція «Освітологія – 2017»
18 травня 2017 року в рамках Фестивалю науки у Київському університеті імені Бориса Грінченка НДЛ освітології було проведено наукову конференцію аспірантів і магістрантів «ОСВІТОЛОГІЯ – 2017».
У конференції взяли участь аспіранти і магістранти Педагогічного інституту, Інституту мистецтв, Інституту філології, Факультету інформаційних технологій та управління, а також співробітники НДЛ освітології та викладачі Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка.
Мета заходу: обговорення проблем забезпечення якості вищої освіти в Україні, обмін думками й ідеями з актуальних питань вітчизняної та світової вищої освіти.
Конференція розпочалося музичним привітанням «Роздуми» (Соло скрипка), Скрипка дует у виконанні магістрантів Інституту мистецтв.
З вітальним словом до учасників конференції звернулася завідувач НДЛ освітології, доктор педагогічних наук, доцент Батечко Ніна Григорівна.
Модератор заходу – аспірант кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Сопова Дана обґрунтувала актуальність теми конференції, зосередила увагу учасників на проблемах сучасної вищої освіти та представила команди-учасниці освітологічних дискусій.
З вступною доповіддю «Основні трансформаційні зрушення вищої освіти України» виступила Бровко Катерина, аспірант кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту.
Учасники конференції розглянули актуальні питання забезпечення якості вищої освіти в Україні, зокрема: євроінтеграційні процеси у вищій освіті України, якість вищої освіти у зарубіжному досвіді, фінансування вищої освіти в Україні та за кордоном, освітні інновації та інноваційна діяльність викладача у забезпеченні якості вищої освіти, гендерна політика вищої освіти в Україні, українська мова як засіб формування національної свідомості задля підвищення якості вищої освіти в Україні.
На дискусійних платформах учасники конференції зосередили свою увагу на обговоренні таких питань:
- Яким має бути провідний сучасний європейський університет?
- Що здобуде Україна, вступивши на шлях євроінтеграції в освіті та які перспективи відкриються перед освітянською громадою й суспільством?
- Безвізовий режим: нові можливості чи нові проблеми для системи вищої освіти України?
- Яким чином фінансування вищої освіти впливає на її якість?
- Який закордонний досвід варто використати для вирішення проблем фінансування вищої освіти в Україні?
- Чи можна підвищити рівень якості освіти за короткий термін і як цьому сприяють інновації?
- Чи впливає якість освіти на бажання студента навчатися? та інші.
У перервах конференції учасникам заходу було запропоновано музичну композицію «Canarios» Б. Санз, народну французьку пісню «En montant la riviere», арію «Se l’aura spira» Дж.Фрескобальді у виконанні магістрантів Інституту мистецтв.
На завершення заходу експерти ‒ Мельниченко Ольга Володимирівна, кандидат історичних наук, доцент кафедри теорії та історії педагогіки, Музика Олена Оксентівна, кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології, Половіна Олена Анатоліївна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка проаналізували відповіді учасників дискусії, їх бачення перспектив розвитку вищої освіти та дали позитивну оцінку конференції, побажали учасникам заходу втілення їхніх поглядів та ідей у розбудову української освіти.
Дякуємо всім учасникам конференції за активність та плідні дискусії. Бажаємо подальших наукових звершень!
Розвиток дослідницької компетентності науково-педагогічних працівників Університету
12 та 19 квітня 2017 року в Київському університеті імені Бориса Грінченка відбулися заняття за освітньою програмою підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників Університету (дослідницький модуль; достатній рівень).
Слухачам було запропоновано для розгляду наступні теми: «Дослідницька компетентність викладача вищого навчального закладу: зміст, структура, критерії сформованості»; «Методологія педагогічного дослідження»; «Методи педагогічного дослідження»; «Обробка та оформлення результатів педагогічного дослідження»; «Організації дослідницької роботи студентів».
Заняття пройшли в жвавій дискусії та були пов’язані з нагальними проблемами вищої школи України.
На завершення заходу учасники презентували свій науковий досвід та перспективні напрями проведення науково-дослідної роботи зі студентами.
У підготовці та проведенні дослідницького модулю взяли участь завідувач НДЛ освітології, доктор педагогічних наук, доцент – Батечко Ніна Григорівна та старший науковий співробітник НДЛ освітології, доктор педагогічних наук, доцент – Козак Людмила Василівна.
07 грудня 2016 року в рамках Грінченківської декади у Київському університеті імені Бориса Грінченка НДЛ освітології було проведено засідання Дискусійного клубу«Освітологічні дебати» з магістрантами Педагогічного інституту та Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка. Тема дебатів ‒ «Нова українська школа».
Захід проводився як підсумок вивчення магістрантами навчальної дисципліни «Освітологія», викладання якої забезпечується кафедрою теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту.
Мета заходу: обговорення магістрантами проекту МОН України ‒ Концептуальні засади реформування середньої освіти «Нова українська школа», обмін думками й ідеями з актуальних питань вітчизняної та світової освіти.
Керівник дискусійного клубу – провідний науковий співробітник НДЛ освітології, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри теорії та історії педагогіки Батечко Ніна Григорівна.
У засіданні взяли участь співробітники НДЛ освітології, викладачі кафедри теорії та історії педагогіки, кафедри педагогіки і психології Педагогічного інституту, магістранти спеціальностей «Початкова освіта», «Дошкільна освіта», «Музичне мистецтво».
Засідання дискусійного клубу розпочалося музичним привітанням у виконанні ансамблю барочної музики La fresca: 1. Si dolche e il tormento (італійською мовою, композитор Клаудіо Монтеверді) магістрантів спеціальності «Музичне мистецтво».
Ведуча заходу – магістранта спеціальності «Початкова освіта» Лященко Катерина обґрунтувала актуальність теми дискусії, зосередила увагу учасників на проблемах сучасної української школи та представила команди-учасниці освітологічних дебатів. Першу команду – «Міцні горішки» – склали магістранти спеціальності «Дошкільна освіта». До другої команди – «Інший погляд» – увійшли магістранти спеціальності «Початкова освіта».
Модератори заходу зорієнтували учасників команд у ключових питаннях, які представлені в Концепції «Нова українська школа», а саме: вмотивований вчитель, орієнтація на учня, педагогіка партнерства.
Учасники дебатів зосередили свою увагу на обговоренні таких питань:
- Хто він – вчитель Нової школи?
- Чи відповідає підготовка нинішнього вчителя проекту концепції Нової школи?
- Чи може Нова школа сформувати вільну особистість?
- Як буде вирішуватися питання впровадження інклюзивної освіти в Новій школі?
- Чи може педагог бути партнером для дитини?
- Як відбуватиметься взаємодія між учнями, вчителями та батьками?
У перерві засідання учасникам заходу було подаровано французьку народну пісню «En montant La riviere», виконану магістрантами спеціальності «Музичне мистецтво».
Другою частиною дебатів стало обговорення зарубіжного досвіду розбудови нової школи.
Експерт заходу ‒ кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології Педагогічного інституту Музика Олена Оксентівна дала позитивну оцінку освітологічним дебатам та побажала учасникам заходу втілення їхніх поглядів та ідей у розбудову нової української школи.
На завершення заходу дует гітаристів магістрантів спеціальності «Музичне мистецтво» виконав для учасників дискусійного клубу музичний твір Se l′aura spira (Дж.Фрескобальді).
21 вересня 2016 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка відбувся методологічний семінар«Актуальні проблеми порівняльної педагогіки: передовий зарубіжний досвід».
У заході взяли участь: відділ порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України, кафедра теорія та історії педагогіки, науково-дослідна лабораторія освітології Київського університету імені Бориса Грінченка.
З науковою доповіддю «Актуальні питання порівняльної педагогіки як науки та досвід викладання курсів «Порівняльна педагогіка»» виступив Шарл Уолгутер (C.C. Wolhuter) − д. н., проф., професор з порівняльної педагогіки та міжнародної освіти Північно-Західного університету (North-West University) Потчефструм Кампус (Potchefstroom Campus), Південна Африка (South Africa). Президент південноафриканської спільноти порівняльної педагогіки та історії педагогіки (SACHES), член виконавчого комітету Південноафриканського центру наукових досліджень (SAERA), член спільноти порівняльної педагогіки та міжнародної освіти (CIES), почесний член Болгарської спільноти порівняльної педагогіки, член Освітньої Асоціації Південної Африки.
Після доповіді відбулася дискусія.
27 травня 2016 року в рамках Фестивалю науки у Київському університеті імені Бориса Грінченка НДЛ освітології було проведено друге засідання Дискусійного клубу. Тема диспуту: «Навчання на дослідницькій основі: яким воно має бути?».
Мета заходу: обмін думками й ідеями представників науково-педагогічної спільноти з актуальних питань вітчизняної та світової освіти.
Учасники дискусії зосередили свою увагу на обговоренні сутності, цілей, принципів навчання на основі досліджень, методів ефективного поєднання викладання і досліджень, моделей інтеграції досліджень у навчальний процес, особливостей форм дослідницької роботи студентів різних курсів. На завершення заходу учасники запропонували своє бачення моделі навчання на основі досліджень.
У засіданні взяли участь представники наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених Київського університету імені Бориса Грінченка, студенти Інституту суспільства, викладачі Гуманітарного й Педагогічного інститутів, проректори з наукової роботи, з науково-методичної та навчальної роботи, вчений секретар Університету.
25 травня 2016 року в рамках Фестивалю науки у Київському університеті імені Бориса Грінченка співробітники науково-дослідної лабораторії освітології провели науковий семінар «Апробація наукових досліджень: публікації у наукометричних журналах».
Учасникам заходу було представлено інформацію про:
-
особливості підготовки наукових статей до публікації;
-
пошук наукових видань, включених у міжнародні та вітчизняні бази даних;
-
можливість публікації у фахових та наукометричних виданнях Київського університету імені Бориса Грінченка.
У перший день Фестивалю науки ‒ 2016 у Київському університеті імені Бориса Грінченка НДЛ освітології було проведено методологічний семінар на тему: «Середня шкільна освіта: європейські тенденції розвитку» для викладачів Інституту післядипломної педагогічної освіти.
18 квітня 2016 року на базі науково-дослідної лабораторії освітології відбулося перше засідання Дискусійного клубу з актуальних питань освіти.
Тема диспуту: «Система забезпечення якості вищої освіти: сутність, стан, напрями вдосконалення».
Учасники дискусії зосередили свою увагу на обговоренні сутності, критеріїв, стандартів якості вітчизняної освіти, напрямів, механізмів і принципів її забезпечення та вдосконалення. У засіданні взяли участь представники наукових товариств студентів, молодих вчених, аспірантів, докторантів Київського університету імені Бориса Грінченка і Київського національного університету імені Тараса Шевченка, студенти університетського коледжу, викладачі та вчені Гуманітарного й Педагогічного інститутів, Інституту суспільства та Інституту мистецтв Університету Грінченка, провідні вчені Національного інституту стратегічних досліджень, а також представники громадських об’єднань, які ставлять за мету підтримку розвитку освіти і знань в Україні.
21 грудня 2015 року відбувся захист дисертації Козак Людмили Василівни, старшого наукового співробітника НДЛ освітології на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти на тему «Теоретико-методологічні засади підготовки майбутніх викладачів дошкільної педагогіки і психології до інноваційної професійної діяльності».
3 грудня 2015 року співробітники НДЛ освітології презентували проект міжнародного журналу «The Modern Higher Education Review» та обговорили вимоги щодо публікацій у наукових виданнях з учасниками заходу.
Співзасновниками журналу «The Modern Higher Education Review» стали Київський університет імені Бориса Грінченка, Група досліджень вищої освіти Університету Тампере (Фінляндська Республіка) та Вища педагогічна школа Спілки польських вчителів (Республіка Польща).
12 березня 2014 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка були проведені Докторські студії науково-дослідної лабораторії освітології. З вступним словом до учасників докторських студій звернулася доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач науково-дослідної лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка Сисоєва Світлана Олександрівна,
З науковими доповідями виступили:
Фруктова Яна Станіславівна, кандидат педагогічних наук, доцент, докторант Київського університету імені Бориса Грінченка («Міждисциплінарний характер сучасних наукових досліджень соціальної комунікації»).
Линьов Костянтин Олександрович, кандидат наук з державного управління, доцент, професор кафедри державного управління та управління освітою, директор Інституту суспільства Київського університету імені Бориса Грінченка («Аналіз сучасних моделей підвищення кваліфікації керівника ЗНЗ»).
Стеблецький Анатолій Леонідович, кандидат педагогічних наук, доцент, заступник директора з наукової роботи Гуманітарного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка («Педагогічна спільність вищого навчального закладу як об’єкт дослідження»).
Терентьєва Наталія Олександрівна, кандидат педагогічних наук, доцент, докторант Інституту вищої освіти НАПН України («Еволюція підходів в освіті: університетський сектор (друга пол. ХХ поч. ХХІ століття)»).
Козак Людмила Василівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка («Моделювання підготовки майбутніх викладачів дошкільної педагогіки і психології до інноваційної професійної діяльності»).
22 лютого 2013 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка відбулося одинадцяте засідання наукової школи з проблем творчості і технологій у неперервній професійній освіті – науковий семінар на тему «Методологія міждисциплінарних досліджень у сфері освіти» (відповідно до плану роботи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України і Національної академії педагогічних наук України на 2013 рік).
Учасники з різних міст вкотре зібралися, щоб обговорити актуальні питання сучасної освіти, обмінятися досвідом та озвучити свої думки щодо зазначеної теми семінару.
Науковий керівник школи: доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України, завідувач науково-дослідної лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка – Сисоєва Світлана Олександрівна.
З вітальним словом до учасників наукового семінару звернулися ректор Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор філософських наук, професор, дійсний член НАПН України Огнев'юк Віктор Олександрович та проректор з наукової роботи Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор Хоружа Людмила Леонідівна.
З науковими доповідями виступили:
Сисоєва Світлана Олександрівна, завідувач науково-дослідної лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, керівник наукової школи з проблем творчості і технологій в неперервній освіті («Методологія міждисциплінарних досліджень у сфері освіти» та «Розвиток наукових шкіл докторів наукової школи з проблем творчості і технологій у неперервній освіті»).
Соколова Ірина Володимирівна, декан факультету іноземних мов Маріупольського державного університету, доктор педагогічних наук, професор, вчений секретар наукової школи («Методи міждисциплінарного дослідження»).
Клопов Роман Юрійович, завідувач кафедри спортивних ігор Запорозького національного університету, доктор педагогічних наук, професор («Інформаційне забезпечення міждисциплінарних досліджень»).
Осадчий В’ячеслав Володимирович, доцент кафедри інформатики і кібернетики Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, кандидат педагогічних наук («Порядок оформлення авторського права на результати наукового дослідження»).
7 грудня 2012 року в рамках святкування 149-річчя університету відбувся спільний захід науково-дослідної лабораторії освітології та кафедри теорії та історії педагогіки «Презентація аудиторії освітології та наукового доробку НДЛ освітології». У заході взяли участь співробітники НДЛ освітології, викладачі кафедри теорії та історії педагогіки та студенти І-го та ІІ-го року навчання у магістратурі за спеціальністю «Педагогіка вищої школи». У ході презентації завідувачем лабораторії С. О. Сисоєвою було розкрито історію виникнення та особливості розвитку наукового напряму освітологія, фундатором якого є ректор Київського університету імені Бориса Грінченка В.О. Огнев'юк. Також було окреслено перспективи розвитку нового напряму інтегрованого дослідження сфери освіти. Учасники заходу ознайомились з науковим доробком співробітників НДЛ освітології – монографіями, фаховими виданнями, навчально-методичними посібниками.
14-15 березня 2012 року на базі Київського університету імені Бориса Грінченка (м. Київ) відбулася відкрита ювілейна сесія наукової школи з проблем творчості і технологій у неперервній професійній освіті «Освіта для інформаційного суспільства» (Відповідно до плану роботи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України і Національної академії педагогічних наук України).
Науковий керівник школи: доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України, завідувач лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка Сисоєва Світлана Олександрівна.
14 березня відбулося пленарне засідання ювілейної сесії наукової школи з проблем творчості і технологій у неперервній професійній освіті.
З вітальним словом до учасників сесії звернулися ректор Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор філософських наук, професор, дійсний член НАПН України Огнев'юк Віктор Олександрович та проректор з наукової роботи Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор Хоружа Людмила Леонідівна.
Діяльність наукової школи презентувала завідувач науково-дослідної лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, керівник наукової школи Сисоєва Світлана Олександрівна.
З науковими доповідями виступили:
Коваль Тамара Іванівна, завідувач кафедри інформатики та комп’ютерних технологій Київського національного лінгвістичного університету, доктор педагогічних наук, професор («Виклики інформаційного суспільства сучасній освіті»).
Клопов Роман Юрійович, завідувач кафедри спортивних ігор Запорозького національного університету, доктор педагогічних наук, доцент («Інформаційно-технологічне забезпечення професійної підготовки майбутніх фахівців у вищій школі»).
Осадчий В’ячеслав Володимирович, доцент кафедри інформатики і кібернетики Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, кандидат педагогічних наук («Професійна підготовка викладачів тьюторів у контексті розбудови інформаційної дидактики»).
Щербина Олександр Андрійович, доцент кафедри інформаційних технологій Київського національного університету будівництва і архітектури, кандидат технічних наук, доцент («Використання платформи MOODLE у навчальному процесі вищої школи»)
У науковій сесії взяли участь польські дослідники - Джозеф Беднарек, доктор наук хабілітований, професор Академії спеціальної педагогіки ім. Марії Грегоревської та Анна Анджеєвська, доктор наук, Академія спеціальної педагогіки ім. Марії Грегоревської (м. Варшава, Республіка Польща).
Цього ж дня польські дослідники провели науковий семінар на тему «Педагогічна терапія сучасних інформаційних технологій».
15 березня 2012 року були проведені круглі столи за професійними і науковими інтересами, консультаційні вітальні для молодих дослідників за проблематикою досліджень.
15 грудня 2011 року в Гуманітарному інституті Київського університету імені Бориса Грінченка відбулася спільна науково-практична конференція магістрантів першого року навчання (спеціальність: «Педагогіка вищої школи») та співробітників науково-дослідної лабораторії «Освітологічні контексти розвитку сучасної вищої освіти».
Конференція проводилася як підсумок вивчення магістрантами навчальної дисципліни «Теорія та практика вищої освіти».
Організатор науково-практичної конференції – науково-дослідна лабораторія освітології Київського університету імені Бориса Грінченка.
З вітальним словом до учасників конференції звернулася завідувач науково-дослідної лабораторії освітології, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Сисоєва Світлана Олександрівна.
Доповіді учасників конференції були присвячені таким актуальним проблемам сучасної вищої освіти:
- «Освітологія – новий науковий напрям інтегрованого пізнання освіти» (С.О.Сисоєва, завідувач науково-дослідної лабораторії освітології, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України ).
- «Філософія освіти як складова освітологічної підготовки» (О.М. Кузьменко, молодший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології).
- «Освіта як соціокультурний феномен» (Т.С. Осадча, Г.С. Литвин, Д.Ю. Семенчук - магістранти спеціальності «Педагогіка вищої школи»).
- «Освіта як соціокультурна технологія» (Ю.В. Авраменко, В.М. Балецький, Ю.В.Дударець - магістранти спеціальності «Педагогіка вищої школи»).
- «Інновації у розвитку сучасної вищої освіти» (Л.В. Козак, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології, кандидат педагогічних наук).
- «Економіка вищої освіти» (Н.І. Ушакова, магістрантка).
- «Соціологія освіти як складова підготовки з освітології» (А.М. Жилінська, магістрантка).
- «Управління вищою освітою» (К.В. Жданов, магістрант).
- «Медіа у сучасній вищій освіті» (О.О. Мороз, молодший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології).
- «Культурологія освіти» (М.С. Махаєва, магістрантка).
- «Освітня політика вищого навчального закладу» (Н.Ю. Мерко, магістрантка).
- «Освітнє право» (Т.С. Рубан, магістрантка).
У ході конференції відбулося обговорення учасниками оприлюднених доповідей.
30 листопада 2011 року в Київському університеті імені Бориса Грінченка відбувся методологічний семінар «Реалізація компетентнісного підходу в багатопрофільній університетській освіті».
Учасниками семінару були завідувачі кафедр і заступники директорів з наукової роботи навчально-наукових структурних підрозділів Університету.
З доповідями і презентаціями виступили:
- С.О.Сисоєва, завідувач науково-дослідної лабораторії освітології , доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України (тема доповіді «Технологія реалізації компетентнісного підходу до професійної підготовки майбутніх фахівців в умовах багатопрофільного університету»)
- Н.А.Побірченко, провідний науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології, доктор психологічних наук, професор («Компетентнісний підхід в управлінській діяльності завідувача кафедри»).
У ході семінару відбулося активне обговорення учасниками оприлюднених доповідей.
07 листопада року в Гуманітарному інституті Київського університету імені Бориса Грінченка відбувся методологічний семінар для молодих вчених «Особистісно-професійні компетенції у науковому дослідженні».
Організатор методологічного семінару – науково-дослідна лабораторія освітології Київського університету імені Бориса Грінченка.
Ведуча методологічного семінару - Побірченко Неоніла Антонівна, провідний науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології, доктор психологічних наук, професор.
Учасники семінару ознайомилися із ключовими поняттями наукової проблеми, сучасними підходами щодо визначення понять «компетентність», «компетенція», «особистісно-професійні компетенції»; розглянули етапи наукового дослідження та проаналізували експериментальні ситуації.
Підсумком семінару стало проведення анкетування «Я – компетентний», «Мої компетенції».
26 жовтня 2011 року в Інституті лідерства та соціальних наук Київського університету імені Бориса Грінченка відбувся науково-методологічний семінар «Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців у вищій школі»
Організатор науково-методологічного семінару – науково-дослідна лабораторія освітології Київського університету імені Бориса Грінченка.
У проведенні заходу взяли участь: співробітники науково-дослідної лабораторії освітології, завідувачі та викладачі кафедри інформатики та кафедри інформаційних технологій і математичних дисциплін Інституту лідерства та соціальних наук.
З вітальним словом до учасників конференції звернувся проректор з науково-методичної та навчальної роботи, кандидат педагогічних наук, доцент Жильцов Олексій Борисович.
З головною доповіддю «Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців у вищій школі» виступила завідувач науково-дослідної лабораторії освітології, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Сисоєва Світлана Олександрівна.
Під час семінару було обговорено актуальні проблеми компетентнісного підходу у сучасній вищій освіті, зокрема: реалізація компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн, найважливіші компетенції викладача вищого навчального закладу, перспективи запровадження компетентнісного підходу до вітчизняного змісту вищої педагогічної освіти, науковий підхід до визначення понять «інформаційно-комунікаційна компетентність», «ІКТ – компетентність», «інформатична компетентність», модулі матриці ЮНЕСКО по нормам компетентності вчителів у використанні ІКТ, компетенції у галузі ІКТ у провідних країнах Європи, компоненти інформаційно-технологічної компетентності педагога, ІКТ – компетенції, рівні ІКТ – компетентності та інші.
Тема науково-методологічного семінару викликала у присутніх велику зацікавленість. В обговорені актуальних проблем компетентнісного підходу у підготовці майбутніх фахівців у вищій школі взяли участь завідувачі та викладачі кафедр.